بنی آدم

آبان ۲۰، ۱۳۸۴

فلسفه رابطه - 2

هوالستار

سلام

یك توصیه مهم به آنان كه هم‌اكنون به نوعی دارای رابطه با جنس مخالف هستند:

اگر نیت شما از دنبال كردن این بحث این است كه خطا یا عدم خطای عمل خود در ایجاد يا تداوم رابطه و تبعات آن را بسنجید توصیه مهم من این است كه به هیچ عنوان مطالعه این بحث را به طرف مقابلتان پیشنهاد نكنید. چون این عمل باعث می‌شود طرف مورد نظر شما را به نقش بازی كردن وادار كند و طبیعتا قدرت بررسی شما را از بین ببرد.



در قسمت قبلی به انواع برخوردها اشاره كردیم. انواع برخوردهای بین دو جنس مخالف از آن جهت مهم است كه انسان می‌تواند با بررسی رفتار طرف مقابل ، تا حدود زیادی پی به شخصیت و روحیه طرف مقابل ببرد و این مهم تاثیر بسیار زیادی در تصمیم‌گیری نسبت به نحوه برخورد متقابل دارد. به عنوان مثال افرادی كه در برخوردهای خود با جنس مقابل دچار شرم افراطی می‌شوند معمولا در تصمیم‌گیری‌های مهم و برخورد با مشكلات ، چه در زندگی و چه در محیط كار ناتوان هستند و به‌صورت منفعل عمل می‌كنند. یا افرادی كه در برخورد با جنس مخالف پرخاشگر هستند طبیعتا در طول زندگی و مواجهه با سختی‌ها نیز پرخاشگرند. در بین تمام این رفتارها آن‌چه كه پسندیده و منطقی به نظر می‌رسد رفتار و برخورد نوع اول یا برخورد مبتنی بر شناخت و احترام متقابل می‌باشد. اما مهم‌ترین مساله در بررسی برخوردها بخصوص برخورد نوع اول ، هدف و انگیزه شخص در برخورد با جنس مخالف بوده و بایستی با استفاده از روش‌ها و معیارهای گوناگون سنجیده شود. به این معنی كه بایستی دریافت كه آیا این برخورد نشات گرفته از شخصیت واقعی طرف مقابل است یا نوعی صحنه سازی برای جلب توجه جنس مخالف. این مساله اساسی‌ترین قسمت از بررسی رفتار اشخاص در مواجهه با جنس مخالف است.

در نفی رفتارهای مبتنی بر شرم افراطی و پرخاشگری ، برخوردهای اضطراب‌آلود و هیجان زده، خشك و محدود، غیر عادی و ناپخته و افراط در معاشرت بحثی نیست اما در این‌جا سوالاتی مطرح می‌شود كه از این قرارند:

- آیا برقراری روابط پنهانی در هر حالتی ایراد دارد؟ چرا؟ آیا استثنائی وجود ندارد؟

- اگر ارتباط مبتنی بر شناخت و احترام متقابل باشد ولی به دلایلی از جمله حفظ آبرو، بر سر زبان‌ها نبودن، برخورد نامناسب والدین در صورت آگاهی از ارتباط و ... موقتا به صورت پنهانی باشد چه ایرادی دارد ؟

- و ...

روحیات و طبع اخلاقی زن و مرد به‌طور كلی با هم اختلافات زیادی دارند. به‌طور مثال زن‌ها از لطافت روحی خاصی برخوردارند و غرایز عاطفی در زنان بسیار قوی‌تر از مردان است. از این رو قبل از آن‌كه پاسخ سوالات بالا را بیابیم بهتر است با اصول رفتاری در برخورد با جنس مخالف آشنا شویم تا علاوه بر آن‌كه بتوانیم رفتارشناسی مناسبی از طرف مقابل خود داشته باشیم در بررسی این رفتارها نیز بر اساس واقعیت‌ها عمل كنیم. دراین‌قمست درباره حدود ارتباط مناسب بین دو جنس مخالف بحث می كنیم.

ب – وضع مطلوب در روابط دختر و پسر :
برای نشان دادن وضع مطلوب در روابط بین دو جنس مخالف ( بالاخص در محیط‌های علمی) می‌توان به ویژگی‌ها و خصوصیات زیر اشاره كرد :

1- شناخت واقعیت‌های جنس مخالف : در این زمینه بهتر است به گونه‌ای عمل كنیم كه واقعیت جنس مخالف را تا حد ممكن بشناسیم و بر اساس این شناخت ، اعمالمان را تنظیم كنیم. به نظر من بهترین راه شناخت جنس مخالف ، در نظر گرفتن و شناخت دقیق‌تر واقعیت وجودی افرادی از جنس مخالف است كه با ما سال‌ها زندگی كرده و ما آنها را در نشیب و فرازهای گوناگون زندگی از نزدیك آزموده‌ایم. برای جنس مؤنث شناخت پدر ، برادر ، عمو، دایی و امثال این افراد می‌تواند تا حد زیادی واقعیت جنس مخالف را نشان دهد . برای جنس مذكر نیز واقعیات مشاهده شده از مادر ، خواهر ، خاله ، عمه و امثال این ها می‌تواند نشانگر واقعیات وجودی جنس مخالف باشد . هرچند كه انسان‌ها با هم تفاوت‌های بسیاری دارند و ممكن است برادر و یا پدر و از طرف دیگر مادر یا ... نسبت به دیگران خصوصیات اخلاقی منحصر به خود را داشته باشد و نتوان این خصوصیات را به عموم هم نوعان آن‌ها تعمیم داد ولی بررسی و شناخت مجموعه‌ای از آن‌ها و اشتراكات آن‌ها، در شناخت واقعیت‌های وجودی جنس مخالف تاثیر بسزایی خواهد داشت. در صورتی كه بدانیم و یقین داشته باشیم كه افراد جنس مخالف تا حد بسیار زیادی ، بخصوص از آن جهت كه در زندگی ما عملاً مؤثر است ، با یكدیگر تشابه دارند ، دیگر دچار خیال‌پردازی و تصور رویایی در مورد جنس مخالف نخواهیم شد.

2- اجتناب از خیال‌پردازی و تصور رویایی در مورد جنس مخالف : یكی از مشكلات موجود در روابط بین دو جنس ، داشتن تصورات خیالی از یكدیگر است . گاه دختر و پسر از یك فرد بخصوص ، تصویری خیالی و كاملاً غیر واقعی می سازند و با آن تصویر زندگی می‌كنند . برای دختر گاه یك پسر با تمام ضعف‌ها و محدودیت‌ها و همچنین ناپختگی‌ها و رشدنایافتگی‌ها به شكل شاهزاده‌ای كه سوار بر اسب سپیدی از راه رسیده و او را به سرزمین رؤیاها می‌برد ، تجلی پیدا می‌كند . و یا برای پسری سرخورده و ناتوان از هدایت و سامان دادن به عواطف ، افكار و احساسات دختری چنان تجلی پیدا می‌كند كه گویی فرشته‌ای مهربان از آسمان‌ها برای نجات او و برای ایجاد پناهگاه برای او به زمین آمده است . این تصورات رؤیایی بسیار زود از بین خواهند رفت و واقعاً مانند یك رؤیا در زندگی زایل خواهند شد ولی باعث می‌شوند تا انسان چشم خود را بر روی واقعیت‌های موجود در جنس مخالف ببندد و نتواند آن‌طور كه باید در شناخت طرف مقابل موفق باشد. بنابراین در یك ارتباط مطلوب بهتر است از رؤیا پردازی در مورد جنس مخالف به شدت اجتناب كنیم . این مطلب با عشق و دوست داشتن مغایرتی ندارد . انسان می تواند فردی را بسیار عمیق دوست بدارد و لكن این دوست داشتن نباید موجب كوری و كری انسان شود.

3- از بین بردن ترس‌ها ، دلهره‌ها ، هیجان‌ها ، احساس خصومت و خشونت نسبت به جنس مخالف : سومین ویژگی در یك برخورد مطلوب ، خالی كردن ذهن از عواطف منفی است. هرگونه احساسی كه می تواند جنس مخالف را در ذهن ما به شكل منفی جلوه دهد و یا موجب رفتار مخرب ما نسبت به او باشد، می باید از ذهن حذف شده یا اصلاح گردد.

4- حفظ خونسردی و صلابت شخصیت ، به هنگام برخورد با جنس مخالف : ما باید به هنگام برخورد با جنس مخالف ، خونسردی خود را حفظ كرده ، و هیجانات مختلف را از خود دور كنیم و چنین امری حداقل از دو طریق امكان پذیر است : اول اینكه تلاش كنیم جنبه‌های ارادی اعمالمان را افزایش دهیم و به عبارت دیگر با داشتن برنامه‌هایی در جهت تقویت اراده خویش گام برداریم . انسان‌هایی كه خود را به دست امیال و راحتی‌ها می‌سپارند معمولاً تسلط خوب و كافی بر اعمال خویش ندارند . دوم این كه از طریق تمرین و حفظ خونسردی به هنگام مواجه شدن با جنس مخالف ، تلاش كنیم به سطحی از كنترل رفتار دست بیابیم كه در آن خونسردی و صلابت كافی در برخورد با جنس مخالف را داشته باشیم .

5- برخورد مبتنی بر احترام با مراعات حدود شرعی : در فرهنگ ما برخورد مناسب بین دو جنس به شكل دقیق در چگونگی ارتباط بر اساس ملاك‌های چهارگانه محرم و نامحرم و حلال و حرام مشخص شده است . رعایت این حدود ، نشانگر آشنایی ما با فرهنگ منسجم اسلامی است . ولی این‌كه لزوم رعایت این حدود چیست بحثی است كه در قسمت‌های بعدی به آن اشاره خواهد شد ( برای شناخت این حدود لازم است به كُتب فقهی مناسب مراجعه گردد).

6- پرهیز از ایجاد روابط پنهانی با جنس مخالف و مشورت با والدین در این گونه موارد : برقراری روابط پنهانی پیش از ازدواج ممكن است تا بدان‌جا پیش رود كه به نوعی به هر یك از طرفین آسیب رسانده و آنها را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد . بهتر است دختران و پسرانی كه تجربه و شناخت كافی از جنس مخالف ندارند و نیز تسلط كافی بر اعمال و افعال خویش نیافته اند ، از طریق مشورت كردن با والدین و احتمالاً در میان گذاشتن تمایل خود نسبت به كسی ، از آنان راهنمایی بخواهند و از این راه احتمال آسیب دیدگی روانی و تربیتی خویش را كاهش دهند ( در قسمت دیگری از این بحث، به‌طور مفصل به دلایل این مطلب پرداخته خواهد شد).

7 – اجتناب از برقراری روابط صمیمانه با جنس مخالف قبل از عقد شرعی : با این حال كه روابط ما با جنس مخالف می‌باید خالی از پرخاشگری و ناپختگی و به دور از بی‌احترامی باشد ، لكن نباید ارتباط صمیمانه‌ای بین ما برقرار شود و این مطلب را حتی به رغم وجود علاقه بین دو جنس نیز می‌باید رعایت كرد .

8ـ نداشتن رفتار سَبُك ، خودنمایی و جلب توجه جنس مخالف در مجامع مختلف : توصیه می‌شود كه دختران و پسران از داشتن رفتار سـَبـُك مبتنی بر جلب توجه جنس مخالف دوری گزینند . این مطلب به رغم این كه به صورت یك راهنمایی برای دختران و پسران ارائه می‌شود ، ولی گاهی اوقات از طرف برخی از دوستان نوجوان و جوان مورد اعتراض قرار می‌گیرد . بعضی از دختران در مقایسه خود با دیگران به این نكته اشاره می‌كنند كه آنهایی كه رفتار آن‌چنانی در پیش می‌گیرند و خود را به اشكال مختلف به جنس مخالف عرضه می‌كنند در زندگی موفق‌ترند ، بسیار زودتر ازدواج می‌كنند و تشكیل زندگی می‌دهند . در حالی كه ما به دلیل داشتن رفتار سنگین ، پیوسته دچار تنهایی و دورافتادن از ازدواج می‌شویم . چنین عباراتی به نوعی برای این دختران راهنمای عمل قرارمی‌گیرد و آنها را دچار تعارض بین حفظ حرمت ، عفت و رفتار موقر از یك سو ، و داشتن یك رفتار خودنمایانه مبتنی بر جلب مشتری از سوی دیگر می سازد. نكته بسیار مهمی كه در این‌گونه موارد معمولا مخفی می‌ماند این است كه خصوصیت بسیاری از افرادی كه دارای رفتارهای آن‌چنانی بوده و سعی در عرضه اندام خود به جنس مخالف دارند، (بالاخص خانم‌ها) این است كه معمولا سعی می‌كنند در جمع مشكلات زندگی خود و همسر خود را بپوشانند و از وضع زندگی خود ، برخلاف آن‌چه كه هست ، تعریف و تمجید كنند. در حالی‌كه اگر از داخل به زندگی آن‌ها نگاه شود دارای مشكلات عدیده‌ای در ارتباط با همسر خود می‌باشند. انسانی كه دارای اهداف و آرمان‌های شناخته شده و منسجم در جهت حفظ كرامت انسانی خویش است هرگز از این وضع دچار تعارض نمی‌شود . او به دنبال یافتن همسری پاك و عفیف است ، ولی كسی كه از طریق نمایش دادن اندام‌ها و ظاهر خود ، پسری را به سوی خویش جلب می‌كند ، قطعاً باید بداند كسی را شكار كرده است كه چیزی جز امیال حیوانی انسان نمی‌شناسد . در قرآن كریم آمده است : " زنان ناپاك ، از آن مردان ناپاكند و مردان ناپاك از آن زنان ناپاك ، و زنان پاك از آن مردان پاك و مردان پاك از آن زنان پاك اند." اگر ارزش‌های عالی انسانی مانند عفت ، ایمان ، پاكدامنی ، خوش قلبی و سلامت نفس برای كسی معنا پیدا نكرده باشد ، او می‌تواند زندگی خود را از طریق تمایلات سطح پایین‌تر مانند تمایلات جنسی ، سامان دهد . ولی كسی كه به سطوح بالاتر دسترسی پیدا كرده است هر چند كه مدتی ارضای تمایلات و نیازهای جسمانی او به تأخیر بیفتد ، حفظ ارزش‌های عالی انسانی او را كفایت می نماید.

ادامه دارد

نظرات رسيده: 22

  • آبان ۲۱, ۱۳۸۴ ۱:۳۵ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام.....اجازه بدهین فردا بخونم بعد بیام نظر بدم....ممنون.

     
  • آبان ۲۱, ۱۳۸۴ ۱۱:۲۸ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام...واقعاًازتون ممنونم...خوبیه مطالبتون اینه که آدمو به فکرمیندازه وباعث میشه توانتخاب هاش دقت کنه...بازم پییراین مطلب هستم...درپناه خدا،شادباشین وامیدوار.

     
  • آبان ۲۱, ۱۳۸۴ ۸:۰۷ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    salaam
    mataalebetoon aalie...omidvaaram hamishe movafagh bashid

     
  • آبان ۲۲, ۱۳۸۴ ۱۲:۱۵ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    مشكلات موجود در روابط بین دو جنس ، داشتن تصورات خیالی از یكدیگر
    salam mamnoon az inke beman sar zadin ba in ghasmate matn kamelan movafegham va bayad begam rahe halhaye falsafi ke erae dadin adam ro khonsard mikone movafagh bashid

     
  • آبان ۲۲, ۱۳۸۴ ۳:۱۹ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    باسلام و عرض ادب خدمت شما برادر بزرگوارم . ببخشيد كه نتونستم براي پست قبليتون كامنت بذارم . حقيقتش اين روزها هيچ خوب نيستم و ذهن آشفته ام ياري نميكنه كه چيزي بنويسم. اما در مورد مطالب اين پستتون بايد بگويم كه تا حدود بسيار زيادي با شما هم عقيده هستم . اما خودتون ميدونيد كه اگر همه اينها كه شما فرموديد ممكن و مقدور بود كه خيلي عالي ميشيد . اما افسوس كه اگر مطالب كتابها و مقاله هاي روانشاسي با حقايق زندگي تطابق ندارد و هرگز نميشود مثل نوشته هاي كتابها زندگي كرد. مثلا اينكه شما فرموديد در برخورد با جنس مخالف ابتدا بايد ذهن را ازعواطف منفي نسبت به جنس مخالف پاك كرد . آيا عملا" چنين چيزي ممكنه ؟ در حاليكه حقايق زندگي امروزه بقدري در انسان ايجاد ديدگاه منفي نسبت به جنس مخالف ايجاد ميكنه كه پاك كردن اونها ازذهن چيزي در حد محاله . چطور ممكنه انسان بتونه اين ذهنيات كه سالهاي سال در ذهنش ريشه گرفته و به درختي تنومند تبديل شده را از بين ببرد ؟؟

     
  • آبان ۲۲, ۱۳۸۴ ۳:۲۰ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    يا چگونه ممكن است كسي كه در اثر مشگلات و تعارضات خانوادگي دچار كمبود محبت هست و ميل و نياز شديدي به محبت داره و هركس اين محبت را عرضه كنه براي او به عنوان تنها ناجي تلقي ميشه ، بتونه اينقدر به خودش مسلط باشه كه و كنترل بر روي احساسات خود داشته باشه كه از عرضه كننده محبت براي خودش بتي نسازه ؟يا كسي كه تا كنون هيچگونه ارتباطي با جنس مخالف خود نداشته ، چطور ممكنه بتونه رفتاري عاري از تضاد و اضطراب از خود نشون بده ؟؟؟و خيلي امور ديگه كه با دقت درزندگي مردم جامعه خودمون در مي يابيم كه چقدر تضاد بين نوشته ها و جريان زندگي امروزه وجود داره كه هرگز نميشه اين دورا با هم تطبيق داد. حقيقت اين است كه اينها كه شما گفتيد عملا اجرا شدني و ممكن نيست . گرچه معقول اين است كه اينگونه باشد.

     
  • آبان ۲۲, ۱۳۸۴ ۳:۲۰ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    اما در مورد سوالتون هم بايد بگم اين بر ميگرده به طرز تربيت و نگرش و فرهنگ خانواده فرد. اگر واقعا براي خانواده قابل درك نباشه كه دخترشون يا پسرشون با جنس مخالف خود رابطه اي عاقلانه و منطقي در حد گفتگو اونهم در مجامع عمومي و صرفا به دليل شناخت بيشتر با يكديگر داشته باشند چه بايد كرد ؟خب مي بينيم كه چاره اي نيست كه اين رابطه پنهان بمونه . البته تاكيد مي كنم كه سطح اين رابطه بايد در همين حد و با رعايت چهار اصلي كه فرموديد (حلال و حرام –محرمو نامحرم ) باشد و نه بيشتر . ونيز تنها درمورد كساني كه در رفتارها و برخوردها و روابط خود بر احساسات خود تسلط كامل دارند و تحت تاثير ظواهر و حرفهاي فريبنده طرف مقابل قرار نمي گيرند و قدرت بازشناسي صدق از كذب را تا حدود زيادي دارند قابل پذيرش هست .. گرچه اصلا مطلوب و خوشايند نيست كه چنين رابطه اي وجود داشته باشه و احتمال بروز عواقبي در آينده اونها (خصوصا دختر خانمها) خواهد داشت . اما اگر راه ديگري نباشد لاجرم بايد اين رابطه را پذيرفت و با دريايت و حفظ حريمها موجب كاستن از عواقب آتي آن شد. در پايان اميد دارم كه همه جوانها ما به اون درجه از كمال اخلاقي برسند كه با درك و شناخت كافي و كامل از طرف مقابل و تقيد به احكام ديني و موازين اخلاقي شريك زندگي خود را پيدا كنند تا از سعادت دنيوي و اخروي برخوردار شوند . انشالله

     
  • آبان ۲۲, ۱۳۸۴ ۵:۲۵ بعدازظهر

    نظر Blogger بنی‌آدم :

    با سلام خدمت شما دوست عزیز و مهربانم. خوشحالم كه رد پای شما را در این‌جا می‌بینم و ناراحت از این‌كه فرموده‌اید حال مناسبی ندارید. امیدوارم هر مشكلی دارید به زودی برطرف و همیشه شاد و سلامت باشید. از این‌كه با نظرات و انتقادات مشفقانه خود همیشه این حقیر و وبلاگش را مورد تفقد و محبت قرار داده و می‌دهید صمیمانه سپاسگزارم. در این دو قسمت و قسمت‌های بعدی سعی كرده و خواهم كرد كه از سطح نوشته‌های كتاب‌ها و ایده‌آل‌های مطرح شده در آن‌ها فراتر باشم و بیشتر از دید عالم واقع و با استفاده از تجربیات خود و ديگران به این موضوع نگاه كنم. و از این‌كه شما را در رسیدن به هدف و مقصودم همراه و یار و یاور می‌بینم سپاسگزارم. نكات بسیاری در نظر صمیمانه شما وجود دارد كه تعدادی از آن ها در قسمت‌های بعدی مطرح خواهد شد. منتهی نكات مهمی را در این‌جا لازم می‌دانم عنوان كنم. هیچ چیزی در این دنیا ایده‌آل نیست و موجود كامل و مطلق خداست و قطعا انتظار خدایی از كسی یا چیزی داشتن اشتباه. اما این موضوع دلیلی نمی‌شود ‌كه ما به خاطر ایده‌آل نبودن موضوعات به دنبال تكامل نباشیم. بلكه مسیر اصلی این است كه هر چه بیشتر و بهتر به سوی ایده‌آل‌ها و به عبارتی تكامل خود حركت كنیم. این ‌كه در بعضی موارد انسان به‌خاطر كمبود محبت نیاز به جنس مخالف پیدا می‌كند و چاره‌ای جز این ندارد دلیل نمی‌شود كه ما دست او را نگیریم و از عواقبی كه در انتظار او است آگاهش نكنیم. و یا در این‌كه اگر یك بی‌پناه و یا كسی كه در زندگی خود محبتی ندیده و همیشه دچار تعارضات خانوادگی بوده، به اولین كسی كه به او كمك می‌كند ، با هر انگیزه‌ای ، به عنوان ناجی می‌نگرد شكی نیست بلكه مهم این‌است كه من و شما نباید به‌خاطر تفكراتی كه او دارد او را به حال خود رها كنیم تا با تصویری كه از ناجی خود دارد ادامه دهد.
    مشكلاتی كه شما فرمودید مشكلاتی هستند كه همیشه و در همه جا و در تمام فرهنگ‌ها وجود دارد و گریزی از آن‌ها نیست ولی این موضوع و وجود این "استثناءها" مجوزی برای رابطه در تمام حالات نیست . شاید تعداد افرادی كه به این موضوعات دچارند و یا درگیر این مسائل و معضلات هستند و به‌خاطر آن‌ها به سمت ارتباط پنهانی روی می‌آورد به 15 تا 20 درصد كل موارد برسد و در بقیه حالات مسائلی چون كنجكاوی ، راهنمایی غلط دوستان و همكلاسی‌ها ، تفریح و سرگرمی و ... و به عبارتی شرایط محیطی است كه انسان را به سوی ایجاد رابطه با جنس مخالف سوق می‌دهد. در بسیاری از حالات اين خود ما هستيم كه به‌خاطر توجيه خود برای ارتباط با جنس مخالف، خود را غرق در مشكلات و كمبودها می‌بينيم و برای فرار از آن‌ها ، ارتباط را راه مناسبی برای خود تصور می‌كنيم. در باره دليل اضطراب در مواجهه با جنس مخالف ، به نظر من كسی نيست كه ادعا كند كه من تا به‌حال تجربه ارتباط با جنس مخالف را نداشته‌ام بلكه هر كسی بدون استثنا در طول زندگی خود با پسران فاميل ، برادر و يا مردان قوم خود ارتباط فامیلی داشته و دارد. اما اين‌كه در ارتباط با جنس مخالف غريبه اين اضطراب را نشان می‌دهد علاوه بر نكاتی كه در مطلب اصلی به آن‌ها اشاره شد قبح ايجاد ارتباط و نگاهی كه مردم به اين ارتباط دارند از يك سو و تلاشی كه خود فرد برای ايجاد يك تصوير مثبت از خود در نظر جنس مخالف دارد منشا اين اضطراب به‌شمار می‌روند.
    ممكن است اين نوشته‌ها برای كسی كه به جنس مخالفی كه هم‌اكنون با وی در ارتباط است و او را به‌عنوان ناجی خود می‌شناسد كارا نباشد ( هرچند كه در اين‌گونه موارد نيز انسان‌ها در ضمير خود به اشتباه تصور خود واقفند ولی آن‌چنان غرق در روياهاي خود هستند كه نمی‌خواهند واقعيت را بپذيرند ) اما كسی كه هنوز درگير نشده و آينده‌ای پر پيچ و خم در انتظار او است قطعا راهنمایی من و شما چراغی بر سر راه او و تصميمات او خواهد بود تا از خيال‌پردازی‌ها و تصورات رويایی بر حذر باشد. و دانسته در اين راه قدم بگذارد و بتواند با برخورد مناسب با شان خود ، به سلامت از آن عبور نمايد.

    به هر حال نكات بسيار دیگری نيز هست كه بسياری از آن‌ها در مطالب بعدی گفته خواهد شد.

    هدف اين وبلاگ از ارائه اين مطلب ريشه‌كن كردن اين مسئله نيست كه اين امر تا زمانی كه شيطان در مسير زندگی انسان‌ها نقش دارد وجود خواهد داشت. بلكه هدف برافروختن چراغی در تاريكی‌ها است تا آن‌ها كه دارای عقل سليم هستند بتوانند تا حدودی انتهای راه را ببينند و با اراده خود قدم در راهی كه انتخاب می‌كنند بگذارند. بله اگر كسی تفاوت بين راه و چاه را بداند و باز هم بخواهد به سمت چاه برود قطعا نظر شما صحيح است و اين مطلب تاثيری در وی نخواهد داشت. هرچند كه در اين‌گونه موارد نيز وظيفه ما آگاهی است و نبايد به صرف نتيجه از وظيفه خود غافل باشيم.

    باز هم منتظر نظرات صمیمانه شما خواهم بود. التماس دعا

     
  • آبان ۲۲, ۱۳۸۴ ۵:۴۶ بعدازظهر

    نظر Blogger بنی‌آدم :

    بسم‌الله الرحمن الرحيم. 365 روز گذشت. 365 روز است كه با اين كلبه در خدمت شما هستم. يك سال. آری يك سال از تاسيس اين وبلاگ گذشت. خوشحالم كه طی اين مدت با دوستان بسيار زيادی آشنا شدم و از آنان مطالب زيادی را فرا گرفتم. اميدوارم كه بتونم در اين سال جديد نيز پربارتر از گذشته در خدمت شما عزيزان بوده و از راهنمایی‌ها و الطاف شما و ديگر دوستان بهره‌مند باشم. التماس دعا

     
  • آبان ۲۲, ۱۳۸۴ ۷:۵۵ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام.اول از همه ارزوی موفقیت برای شما در این راه را دارم. و بعد هم یک نکته.البته بگم که این نظر من است و شما هر چه را صلاح می دانید انجام دهید.در مورد بید 6 شما فرموده اید که :بهتر است دختران و پسرانی كه تجربه و شناخت كافی از جنس مخالف ندارند و نیز تسلط كافی بر اعمال و افعال خویش نیافته اند با والدین خود مشورت کنند ولی من فکر می کنم این جمله دو اشکال دارد.اول اینکه این روابط را به صورت مجاز و طبیعی نموده است و دوم این که اگر همچین مواردی پیش آمد فکر می کنم همه باید با خانواده در میان بگذارند نه فقط دختران و پسرانی كه تجربه و شناخت كافی از جنس مخالف ندارند و نیز تسلط كافی بر اعمال و افعال خویش نیافته اند چون هر چه قدر فرد فکر کند که می داند به اندازه دانش و تجربه والدین نیست.
    ببخشید که انتقاد می کنم.موفق باشید.التماس دعا

     
  • آبان ۲۲, ۱۳۸۴ ۱۰:۵۰ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    بازهم سلام. اينبار خدمت رسيدم كه سالگرد افتتاح اين دفتر زيبا و پربار را به شما تبريك بگم. حضور ذهن ندارم كه آيا آشنايی ما و افتخار داشتن برادری فهيم و مومن و صبور و با درايتی چون شما يكسال شده يانه. اما باور بفرمائيد براي من به اندازه سالهای عمرم حضورتون ارزشمند و مفيد بوده واميدوارم خدالطف كنه و سعادت داشته باشم كه از اين افتخاربرای هميشه برخوردار باشم . برای شما آرزوی توفيق روزافزون در همه شئون زندگی دارم - التماس دعا

     
  • آبان ۲۳, ۱۳۸۴ ۲:۳۳ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    آقا مهدی سلام. یه مدتی نبودم ..ببخشین دیر جواب میدم. اول این که من همیشه به راهنمایی هایی که میکنید فکر میکنم . و اصلا هم ناراحت نمیشوم. مطمئن باشید. چون حتی کامنتتون رو هم پاک نکردم. ولی مطمئن باشید فعلا نه قصد فرو رفتن در چاله را دارم و نه چاه را.واقعا قصد ندارم با هر محبتی شاخه هام رو به سمت منبع، خم کنم. فقط دارم درس میخونم. بازم ممنون.

     
  • آبان ۲۴, ۱۳۸۴ ۱۰:۱۰ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    Salam! mozoueh jaleb va khoobi barayeh Javanha minevisid... Khoda yar o hamrahetan bashad!

     
  • آبان ۲۴, ۱۳۸۴ ۱۰:۵۷ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    salam. khoobi? baz mese hamishe masaele elmi gozashti ha!oon parandehaye khodetanad? ba bacheha ye gharar gozashtim ke chat konim . ghaziye khasi nadare. karet daram. na albate kari nadaram . chize mohemi nabood . movafagh bashi dadashi! rasti ye nafar dige ba esme man barat kament gozashte. man nistam ha!

     
  • آبان ۲۴, ۱۳۸۴ ۱۱:۰۱ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    taze che webloge khoshgeli dare! oonam mishe khaharet! ama khob ... bikhial

     
  • آبان ۲۴, ۱۳۸۴ ۱۱:۳۱ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام برادر بزرگوارم آقامهدی.من را به خاطر عجله کردن های مکرر حلال کنید و امیدوارم که در راهی که در پیش دارید موفق باشید.باز هم من را به خاطر کم صبرییم ببخشید.التماس دعا

     
  • آبان ۲۴, ۱۳۸۴ ۱۰:۴۰ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام.
    ببخشيد كه دير خدمت رسيديم.يك بار هم خدمت رسيديم اما قسمت نبود.دوباره با اين همه مطالب پر محتوا اومدي.
    اما كو گوش شنوا؟
    تو اين همه ادم كه دم از معرفت و درستي
    ميزنن تو صد نفر ده تا هم درست نميگن
    نميدونم
    چي بگم ؟
    دنياي عجيبي.
    ولي بايد سپرد دست خدا.
    تا اون كمك كنه .
    راستش تو اين چند وقت خيلي تو كار گرفتار بودم.نتونستم زياد بگم انشاالله دوباره سر ميزنم.
    دعا بفرماييد.

     
  • آبان ۲۶, ۱۳۸۴ ۸:۴۰ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سر فرصت دو متن آخر رو خوندم.منتظر بقیه ش هم هستم. یه چیزهایی از نتایجم موی وبلاگم هست فرصت شد..بخونید. ونظرتون رو بگید.

     
  • آبان ۲۶, ۱۳۸۴ ۷:۱۲ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    SALAM....MOZOOE KHEYLI JALEBI O ENTEKHAB KARDIN...MAN YEKI KE KHEYLI PEYGIR HASTM
    BA AREZOOYE MOAFAGHIAT BARYE SHOMA
    CHE AJAB YEKI JORAT KARD YE HARFI DAR IN MORDE BEZANE

     
  • آبان ۲۷, ۱۳۸۴ ۲:۰۲ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    salam matlabetoon kheyli jaleb bood montazere edamash.movafagh bashid

     
  • آبان ۲۸, ۱۳۸۴ ۱۲:۱۱ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    به نام خدا...سلام
    خوب هستید؟...آمدم بپرسم چرا اینجا به روز نمیشه؟؟؟...درضمن خواستم التماس دعایی هم گفته باشم...

     
  • آبان ۲۹, ۱۳۸۴ ۶:۳۹ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام
    ما كه خونديم
    عالي بود
    تشكر ما را بپذير

     

نظر شما چيه؟

بازگشت به صفحه اصلی