بنی آدم

خرداد ۰۸، ۱۳۸۸

مصاحبه با امام خمینی درباره انتخابات دولت دهم


هوالحی

در تمام عرصه‌ها و همچنین در همه كشورها، هنگامی كه قرار می‌شود یك نفر یا یك گروه را به عنوان فرد یا گروه برتر انتخاب كنند، یكی از روش‌های جذب آرای شركت كنندگان، اعطای امتیازات، هم‌رنگی و هم‌دردی با آن‌ها بوده و همین امر موجب می‌شود تا عده‌ای برای فریب افكار عمومی و جذب آرای آنان، وعده اعطای امتیازات مختلف داده و یا خود را هم‌رنگ و یا هم‌درد اكثریت نشان و از این راه آرای بیشتری را به سوی خود جلب نمایند. گاه استفاده از اصطلاحاتی همچون آزادی، حقوق مدنی، عدالت، اصلاحات، تحول، وحدت و ... به عنوان ابزار انتخاباتی مد نظر قرار می‌گیرد و گاهی هم به فراخور زمان استفاده از اسطوره‌ها و اعتقادات مذهبی و ... . ایران اسلامی هم از این قاعده مستثنی نبوده و در هر انتخاباتی می‌بینیم كه در مقطعی از هنجارها و ناهنجاری‌های اجتماعی (آزادی، حقوق شهروندی ، عدالت، وحدت ملی، ائتلاف، اصلاح طلبی، اصولگرایی، اقتصاد، رفاه و ... ) به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌شود و در مقطعی اعتقادات، مذهب، مقدسات و ... . در این میان عده‌ای تمام سعی و تلاش خود را برای نزدیكی و جلب آرای علمای حاضر به كار می‌برند و همزمان در تبلیغات خود، به سراغ مراجع عظام و یا رهبران دینی مردم رفته و ملاقات خود با آنان را در بوق و كرنا نموده و خود را مطیع آنان و آنان را مرجع تصمیم گیری‌های خود عنوان می‌دارند. در حالی‌كه اگر به سوابق آن‌ها نگاه شود خواهیم دید كه در هیچ هنگامه‌ای غیر از فصل‌های انتخاباتی این مراجع اعتباری نزد آنان نداشته و حتی وقعی هم به هشدارها و نظرات آن‌ها نمی‌نهند. حال اگر این مراجع دست‌آن‌ها را خوانده باشند و مكر آن‌ها را دریافته و اهداف آنان را نقش بر آب نمایند ، به سراغ علما و رهبرانی می‌روند كه در قید حیات نبوده و با سوء استفاده از احساسات مذهبی و علاقه مردم به آن عالمان، خود را مریدان آن عالمان معرفی و از وجهه مقدس آنان در نزد مردم برای مقاصد خود خرج می‌كنند. یكی از بارزترین شیوه‌هایی كه افراد در برهه‌های مختلف سعی در فریب افكار عمومی مردم ایران در مقاطع انتخاباتی داشته‌اند استفاده از وجهه مقدس امام راحل بوده و هست. كسانی كه حمایت رهبری و علمای حاضر را به دنبال خود ندارند و یا معیارها و شاخص‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری و یا علمای حاضر را با عمل‌كرد و سوابق خود منطبق نمی‌بینند به سوی گفتمان امام راحل روی آورده و از وجهه مقدس و مذهبی او خرج نموده و خود را مرید و رهرو راه او دانسته و با این اوصاف سعی در جذب آرای مردمی دارند كه به او به عنوان بزرگ‌ترین رهبر و امام خویش می‌نگرند. غافل از این‌كه آن امام همام نیز در همیشه تاریخ حی و حاضر است و با ارائه ملاك‌ها و شاخص‌های انتخاب اصلح، شكی برای انتخاب و یا عدم انتخاب افراد باقی نمی‌گذارد.
اینك نظر شما را به مصاحبه یكی از خبرنگاران با امام امت در خصوص انتخابات ریاست جمهوری جلب می‌نماییم. امید آن‌كه در تبیین انتخاب اصلح مورد عنایت حق تعالی باشیم.

مردمک: امام بزرگوار! کمال تشکر را داریم که وقت گرانبهای خودتان را به ما اختصاص دادید. در ابتدا لطف بفرمایید و معیارهای انتخاب درست را برای ما تبیین کنید و ویژگی‌‌‌های رئیس جمهوری که شایسته انقلاب عظیم اسلامی شماست را ذکر فرماید؟

امام خمینی: مردم را توجه بدهید به اینكه شما می‌خواهید اسلام را حفظ كنید، باید منتخبین شما اشخاصی باشند كه توجه به اسلام داشته باشند، متعهد به اسلام باشند، بازیگر نباشند، به شرق و غرب توجه نداشته باشند (1) باید همت كنید و اشخاص متعهد، اشخاصی كه برای ایران كار بكنند، نه برای اجانب، اشخاصی كه ایمان به خدا داشته باشند، نه چپگرا باشند و نه راستگرا بلكه صراط مستقیم را داشته باشند (2 ) توجه داشته باشند رئیس‌‌‌جمهور و وكلای مجلس از طبقه ای باشند كه محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فكر رفاه آنان باشند نه از سرمایه داران و زمین خواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات كه تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی‌‌‌توانند بفهمند (3)

مردمک: امام عزیز! یکی از مسائلی که این روزها خیلی مطرح است، وابستگی افراد به حضرتعالی است و اینکه برخی به خاطر نزدیک بودن به شما برای خودشان وجه‌‌‌سازی می‌‌‌کنند و از این راه به دنبال جلب رای و نظر مردم هستند. مثلا خودشان را "نخست وزیر زمان امام" و "یار دیرین امام" و... معرفی می‌‌‌کنند. می‌‌‌خواستیم نظر شما را راجع به این رویه بدانیم؟

امام خمینی: من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوس و اسلام نمایی بعضی افراد، ذكری از آنان كرده و تمجیدی نموده ‌‌‌ام كه بعد فهمیدم از دغل‌‌‌بازی آنان اغفال شده‌‌‌ام. آن تمجیدها در حالی بود كه خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می‌‌‌نمایاندند و نباید از آن مسایل سوئ استفاده شود. و میزان در هر كس حال فعلی او است. (4)

مردمک: امام بزرگوار! این روزها باز بحث گروهای منحرف و غیرقانونی مثل نهضت آزادی بر سر زبان‌‌‌ها افتاده. برخی کاندیداهای ریاست جمهوری با آنها رفت و آمد می‌‌‌کنند و اختلاف شما را با آنها صرفا اختلاف سیاسی می‌‌‌دانند. نظر شریف راجع به ایشان چیست؟

امام خمینی:در موضوع نهضت به اصطلاح آزادی، مسایل فراوانی است كه بررسی آن محتاج به وقت زیاد است. آنچه باید اجمالا گفت آن است كه پرونده این نهضت و همین‌‌‌طور عملكرد آن در دولت موقت اول انقلاب، شهادت می دهد كه نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی كشور ایران به آمریكا است و در این باره از هیچ كوششی فروگذار نكرده است ... در هر صورت به حسب این پرونده های قطور و نیز ملاقات‌‌‌های مكرر اعضای نهضت چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریكا و به حسب آنچه من مشاهده كردم از انحرافات آنها كه اگر خدای متعالی عنایت نفرموده بود و مدتی در حكومت موقت باقی مانده بودند، ملت های مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اكنون در زیر چنگال آمریكا و مستشاران او دست و پا می زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمكاران می‌‌‌خورد كه قرن ها سربلند نمی‌‌‌كرد و به حسب امور بسیار دیگر نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون‌‌‌گذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آنها به اعتبار آن كه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند كرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن كریم و احادیث شریفه و تاویل های جاهلانه موجب فساد عظیم ممكن است بشوند، از ضرر گروهك های دیگر حتی منافقین - این فرزندان عزیز مهندس بازرگان - بیشتر و بالاتر است. نهضت آزادی و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند ... نتیجه آن كه نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از كسانی كه بی اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می‌گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشند. (5)

مردمک:امام عزیز! شما راجع به اسرائیل غاصب و نژادپرستان صهیونیست، مواضعتان محکم و صریح بود. اسرائیل را غده سرطانی نامیدید و هرگونه مدارا و مماشات با آنها را رد کردید. اما رئیس جمهور امروز ما وقتی با همان ادبیات محکم و مقتدرانه‌‌‌ی شما در همایشی علیه اسرائیل و نژاد پرستان حرف می‌‌‌زند، برخی او را متهم می‌‌‌کنند به رفتار غیرمدبرانه و هزینه دار برای نظام. شما راجع به این موضوع چه نظری دارید؟

امام خمینی: خدای تبارك و تعالی در موضع عفو و رحمت، رحیم است و در موضع انتقام، انتقام‌‌‌جو. امام مسلمین هم اینطور بود، در موقع رحمت، رحمت و در موقع انتقام، انتقام. ما نمی‌‌‌ترسیم از اینكه در روزنامه های سابق، در روزنامه های خارج از ایران برای ما چیزی بنویسند ما نمی‌‌‌خواهیم وجاهت در ایران در اسلام در خارج از كشور پیدا بكنیم، ما می خواهیم به امر خدا عمل كنیم و خواهیم كرد (6) جرم و گناه ما احیای سنت پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - و عمل به دستورات قرآن كریم و اعلان وحدت مسلمانان اعم از شیعه و سنی، برای مقابله با توطئه كفر جهانی و پشتیبانی از ملت محروم فلسطین و افغانستان و لبنان و بستن سفارت اسرائیل در ایران و اعلان جنگ با این غده سرطانی و صهیونیزم جهانی و مبارزه با نژاد پرستی ... بوده است. و نزد جهان‌‌‌خواران و نوكران بی‌‌‌اراده آنان چه گناهی بالاتر از این كه كسی از اسلام و حاكمیت آن سخن بگوید و مسلمانان را به عزت و استقلال و ایستادگی در مقابل ستم متجاوزان دعوت كند.(7)

مردمک: امام عزیز! ببخشید که مصدع اوقات شریفتان شدیم. به عنوان آخرین سوال ویژگیهای اسلام نابی که همیشه روی آن تاکید داشتید را بفرمایید و اینکه چگونه می توان در انتخابات به سوی آن حرکت کرد را، برایمان تبیین کنید؟

امام خمینی: در هر حال مردم با بصیرت و درایت و تحقیق، كاندیداهایی را شناسایی كرده و به سوابق و روحیات و خصوصیات دینی - سیاسی نامزدهای انتخاباتی توجه نمایند. مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رای دهند كه متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئولیت كنند و طعم تلخ فقر را چشیده باشند و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنجدیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاك طینتان عارف و در یك كلمه، مدافع اسلام ناب محمدی - صلی الله علیه و آله و سلم - باشند و افرادی را كه طرفدار اسلام سرمایه‌‌‌داری، اسلام مستكبرین، اسلام مرفهین بی‌‌‌درد، اسلام منافقین، اسلام راحت‌‌‌طلبان، اسلام فرصت‌‌‌طلبان و در یك كلمه، اسلام آمریكایی هستند، طرد نموده و به مردم معرفی نمایند (8)

مردمک: امام عزیز! فقط در یک جمله بفرمایید اگر ما بخواهیم کاری کنیم که شما خوشحال شوید، باید چه کار کنیم!؟ امام خمینی: خوشحالی من روزی است که به زاغه‌نشینان عنایت شود (9)

پی‌نوشت‌ها:

1 - صحیفه نور ج 18 صفحه 137
2 - همان ج 5 صفحه 267
3 - همان ج 21 صفحه 187
4 - وصیتنامه سیاسی الهی، ج 21 صفحه 206
5 - صحیفه نور ج 22 صفحه 384
6 - همان ج 8 صفحه 251
7 - همان ج 20 صفحه 116
8 - همان ج 20 صفحه 194
9 - همان ج 11 صفحه 248

برچسب‌ها:

نظرات رسيده: 5

نظر شما چيه؟

بازگشت به صفحه اصلی