بنی آدم

آذر ۲۸، ۱۳۸۶

روز نيايش با خدا

هوالرب

روز عرفه روز نيايش با خدا، و عيد سعيد قربان بر عموم مسلمانان مبارك باد



ای حسین، ...
تو در این دشت، چه خواندی که هنوز، سنگ‌های «کوه رحمت»...
از گریه تو نالان­اند؟
عشق را هم زتو باید آموخت...
و مناجات و صمیمیت را
و عبودیت را
و خدا را هم
باید زکلام تو شناخت.
در دعای عرفه،
تو چه گفتی؟... تو چه خواندی، که هنوز تب عرفان تو در پهنه این دشت، به‌جاست؟
پهندشت عرفات،
وادی «معرفت» است.
و به مشعر، وصل است.
وادی شور و «شعور».

ای حسین، ...
دشت از نام تو عرفان دارد.
و شب، از یاد تو عطرآگین است.
آسمان، رنگ خدایی دارد.
و تو گویی به زمین نزدیک است.

ای حسین، ...
ای زلال ایمان،
مرد عرفان و سلاح!
در دعای عرفه،
تو چه خواندی، تو چه گفتی، کامروز
زیر هر خیمه گرم
یا که در سایه هر سنگ بزرگ
یا که در دامن کوه
حاجیان گریان­اند؟
با تو در نغمه و در زمزمه‌اند؟




كسى خيال نكند در زندگى ملتى كه در حال سازندگى است، دعا و تضرّع نقش زيادى ندارد. به‏عكس، ملتى كه راه دشوارى را در پيش روى خود دارد و مى‏خواهد كار بزرگى را انجام دهد، در كنار كار و تلاش و مجاهدت، لازم است كه باب گشاده‏اى براى دعا و توجّه به پروردگار و استمداد از خداوند قرار دهد. شما در تاريخ اسلام مشاهده مى‏كنيد كه معصومين عليهم‏السّلام، از جمله خود نبىّ اكرم و اميرالمؤمنين عليهماالصّلاة والسّلام، در ميدانهاى جنگ، در صحنه‏هاى پرخطر و در هنگام كارهاى بزرگ، دست توسّل و دعا باز مى‏كردند. كسى نمى‏تواند بگويد كه پيغمبر و مسلمانان صدر اسلام، تلاش و كار نمى‏كردند. بالاتر از تلاش آنها ديگر تلاش وجود ندارد. در آن ده سال كه پيغمبر حاكميت جامعه اسلامىِ آن روز را در اختيار داشت، سال‌هايى يكسره توأم با كار و تلاش بود. اما در عين حال، با وجود آن كار و تلاش و در كنار آن، دعا و تضرّع و انابه و استغفار و طلب و مسألت از پروردگار عالم هم جاى خود را داشت. يك ملت اگر بخواهد در راه خود توفيق يابد، بايد رابطه خود را با خدا درست و اصلاح كند. اگر بخواهد كارهاى بزرگ انجام دهد بايد از خدا استمداد كند. انسان اگر بخواهد خوف از دشمنان را از دل خود زايل كند، نبايد از قدرت‌هاى بزرگ بترسد. چون بدبختى ملت‌ها وقتى است كه از قدرت‌ها و قلدران و قدّاره‏بندان بين‏المللى بترسند. يك ملت، آن وقت رو سياه مى‏شود و در جاده سراشيب حضيض و بدبختى مى‏افتد كه از زورگويان عالم بترسد. اگر ملت‌ها از زورگويان بترسند، بدبخت خواهند شد. همين طور اگر دولت‌ها و رؤسا و مسؤولين كشورهايى كه امروز در دنيا هستند از قدرت‌هاى مدّعى و گستاخ بين‏المللى بترسند، دست و پايشان بسته خواهد شد. راهِ پيشرفت يك ملت؛ راه اين‏كه يك ملت بتواند از قدرت و امكانات خود درست استفاده كند، اين است كه از قلدران و زورگويان و قدّاره‏بندان و سرگردنه بگيران بين‏المللى نترسد.
براى اين‏كه انسان از قدرت‌ها نترسد، بايد از خدا بترسد. دلى كه از خوف و محبّت خدا و توجّه به پروردگار پر شد، ديگر از هيچ قدرتى واهمه نخواهد داشت. فايده دعا اين است. راز بزرگ موفّقيت امام بزرگوار ما - كه مى‏ديديد مثل كوه، استوار ايستاده بود - همان ايستادگى وى بود كه از راه ارتباط با خدا به دست آورده بود. رابطه با خدا، اين فايده را دارد. اين‏كه بنده گاهى روى دعا و تضرّع، بخصوص براى شما جوانان تكيه مى‏كنم، به خاطر اين است كه آينده كشور در دست شماست. سرنوشت اين ملت در دست جوانان است و جوانان نبايد در دل‌هايشان بيم و خوفى از قدرت‌ها و بيگانگان و قلدران داشته باشند و فريفته آن‌ها هم نبايد بشوند. اين عدم خوف و بيم و فريفتگى، از راه انس با خدا و دعا و تضرّع و توجّه به دست مى‏آيد، و روز عرفه كه در پيش است، يكى از همين روزهاى دعا و تضرّع و انس با پروردگار است.
روز عرفه را قدر بدانيد. در روايتى ديدم كه «عرفه و عرفات را بدين خاطر چنين اسمى داده‏اند كه در اين روز و آن مكان، موقعيّتى براى اعتراف به گناه در نزد پروردگار پيش مى‏آيد.» اسلام، اعتراف به گناه را در پيش بندگان، مجاز نمى‏داند. كسى نبايد گناهى را كه انجام داده است بر زبان آورد و پيش كسى به آن اعتراف كند. اما پيش خدا، چرا. بين خودتان و خدا، بين خودمان و خدا، خلوت كنيم و به قصورهايمان، به تقصيرهايمان، به خطاهايمان و به گناهانمان كه مايه روسياهى ما، مايه بسته شدن پروبال ما و مانع پرواز ماست، اعتراف نماييم و از آن‌ها توبه كنيم. اگر فردى بخواهد اصلاح شود، بايد گناه و عيب خود را بپذيرد و در پيش خود و خدا، به آن عيب و گناه اعتراف كند. كسانى كه براى خودشان هيچ عيب و خطايى قائل نيستند، هرگز اصلاح نخواهند شد. يك ملت هم، اگر بخواهد به راه راست برود، بايد بفهمد كه كجاها اشتباه كرده است و خطاهاى او چيست و به گناه خود اعتراف كند. امروز هم اگر آحاد امّت عظيم اسلامى قبول كنند كه در مقابل اسلام كوتاهى كرده‏اند؛ اگر مسلمانان عالم تصديق و اعتراف كنند كه در دنباله‏رَوى از قدرتهاى اسلامى، راه را اشتباه پيموده‏اند و در پذيرش فرهنگ مفسد اغوا كننده غرب، به‏خطا رفته‏اند، راهشان باز خواهد شد و خواهند توانست خودشان را اصلاح كنند.
اميدواريم كه خداوند متعال، دهه اوّل ذى‏حجّه و اين ايام با بركت را براى همه مسلمين، بخصوص براى مردم عزيز و ملت بزرگ و مؤمن و وفادار ما، مبارك فرمايد. بنده اميدوارم كه خداوند به شما مردم مؤمن اين توفيق را بدهد كه از روز عرفه براى نزديك شدن دل‌هايتان به خداى متعال هر چه بيشتر استفاده كنيد و اين روز را قدر بدانيد. عرفه روز بزرگى است. تطهير روح و صفا دادن به نفس، براى يكايك ما در هر جا كه هستيم مسأله اساسى و مهمّى است. اين فرصت‌ها را كوچك نشماريد و اين مسائل را ناچيز ندانيد. در راه حركت بزرگ ملت ايران و سازندگى و پيروزى بر دشمنان و ايستادگى در مقابل زورگويان و رسيدن به اهداف عاليه نظام اسلامى، ارتباط با خدا و توجّه و توسّل و تضرّع به پروردگار نقش دارد. فرصت و وقت آن نيز همين اوقاتى است كه معيّن شده است و مهم‌ترين آنها، يا از جمله مهم‌ترين آن‌ها، روز عرفه است. اميدواريم كه خداوند همه شما را مشمول رحمت و بركات خود قرار دهد.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه وبركاته.

بيانات مقام معظم رهبرى - 28/02/73

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اعمال روزاول و شب عرفه و دعای (اللهم يا شاهد كل ... )
اعمال روز عرفه
دعای امام حسين (ع) در روز عرفه
دعای روح‌بخش عرفه ( صوتی )
اعمال شب و روز عيد قربان

التماس دعا

نظرات رسيده: 4

  • دی ۰۳, ۱۳۸۶ ۴:۳۱ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام
    خیلی جالب بود مخصوصا عنوان وبلاگتون منتظرتون هستم اگه بیایید ضرر نکردید.http://dardebidard.blogfa.com/

     
  • دی ۰۴, ۱۳۸۶ ۲:۴۸ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام . التماس دعا .

     
  • دی ۰۶, ۱۳۸۶ ۲:۵۳ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الإسلام دينا

    الحمد لله الذي جعلنا من المتمسكين بولاية أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام

    سلام بر شما برادر بزرگوار .....
    پيشايش فرا رسيدن عيد غدير , عيد ولايت و اتمام نعمت و اكمال دين را به شما و خانواده محترمتان تبريک و تهنيت عرض مي کنم

    اي علي تو نشان هدايت اين امتي؛ هر که تو را دوست بدارد ، رستگار شود و هر که تو را دشمن بدارد ، به هلاک افتد. پيامبر اکرم (ص)

    برايتان لحظات شاد توام با سلامتي آرزو مي كنم

     
  • بهمن ۱۹, ۱۳۸۹ ۶:۴۳ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام خوب بود خیلی خوشم اومد

     

نظر شما چيه؟

بازگشت به صفحه اصلی