بنی آدم

دی ۰۶، ۱۳۸۶

عيد اكمال دين

هوالاعلی

سلام

عید سعید غدیر خم، عید اکمال دین ، سالروز تمام گشتن نعمت و هنگامه اعلان وصایت حضرت امیرالمؤمنین، علی‌ابن ابیطالب (علیه السلام)را به تمامی مسلمین جهان، به خصوص شمادوست عزيز تبریک و تهنیت عرض می‌كنم .

ولایت ، قـلبی تپـنده

به‌راستی غدیر خم چه ارزشی را برای ما انسان‌ها، به عنوان امت اسلامی، به ارمغان آورده است که نسبت به همه آن وقایع و رخدادهای قبل از اسلام و بعد از بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) افضل می باشد؟
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) 23 سال کوشیدند ، آن‌چنان که به فرموده‌ی خودشان هیچ نبی‌ای به اندازه‌ی ایشان اذیت نشده است. (1) با وجود آن‌که حضرت زکریا را میان تنه‌ی خالی درخت گذاشتند و با درخت اره کردند، 950 سال نوح پیامبر را آزردند و خون به دلش کردند، حضرت موسی را از دیار خود بیرون نمودند، ابراهیم خلیل‌ الرحمان را در آتش انداختند و ... ، ولی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) می‌فرماید هیچ کدام به اندازه‌ی من اذیت نشدند. مشقاتی که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) تحمل کرده‌اند با تمامی انبیاء گذشته قابل مقایسه نیست. آنقدر پیامبر برای ابلاغ وحی زحمت می‌کشیدند که خداوند می‌فرماید: " طه ! ما قرآن را بر تو نازل نكردیم كه خود را به زحمت بیافكنى‏!" ( 2)
یعنی می‌فرماید چرا خودت را به مشقت می‌اندازی؟ تو تنها ابلاغ کن : " پیامبر وظیفه‏اى جز رسانیدن پیام [الهى‏] ندارد [و مسؤول اعمال شما نیست‏]." ( 3) و بیش از این خودت را اذیت نکن.
با این وجود قرآن در حجة الوداع و در واقعه‌ی غدیر در مورد وصایت امام علی (علیه السلام) می‌فرماید: " اى پیامبر! آن‌چه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است‏، كاملاً [به مردم‏] برسان‏! و اگر نكنى‏، رسالت او را انجام نداده‏اى‏! " (4) و(5)
از نظر قرآن کریم، تمامی زحمات پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) یک طرف و اعلام ولایت علی بن ابیطالب (علیه السلام) یک طرف است. باید دو کفه‌ی ترازو را در نظر بگیریم، اگر بیست و سه سال خون دل خوردن‌های پیامبر، ابلاغ پیامبر، جهاد پیامبر، و عبادت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) ، در یک کفه‌ی ترازو قرار بگیرد و اعلام مقام ولایت امیرالمومنین(علیه السلام) در کفه‌ی دیگر، به نص صریح قرآن این کفه بر همه‌ی آن کفه می‌چربد و بلکه با زبان بی‌زبانی، خداوند پیامبر را تهدید می‌کند که: اگر این رسالت را عملی نکردی، همه کارهای تو در واقع هیچ است.
حال ممکن است سوال شود پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) که دین را تبلیغ کردند، پس عبارت " فما بلغت رسالته " ( رسالت را انجام ندادی ) چیست؟ پاسخ آن است که اگر ولایت نباشد، رسالت لوث می‌شود. اگر امامت نباشد، قرآن تحریف معنوی می‌گردد. اگر امام از جانب خداوند در کنار کتاب الهی قرار نگیرد ، محتوای آن اجرا نمی‌شود. پس بالاترین نعمتی که خدا قرار می‌دهد و بوسیله آن عمر را ثمر بخش می‌کند و تلاش را به نتیجه می‌رساند، قرار دادن هدایت‌گر الهی است.
اگر تحلیلی تاریخی انجام دهیم، خواهیم دید که قرآن کتابی است، مشتمل بر مجموعه مقرراتی به عنوان فرمان، دستورالعمل، تز، باید و نباید، حرام و حلال ، که از طرف پرودگار نازل گردیده است. اما بهره‌دهی و ثمردهی این دستورالعمل‌ها، به دو شرط اساسی وابسته است:
1. فهم دقیق دین خدا و نسخه الهی .
2. اجرای دقیق این نسخه .
عقل و نقل و تجربه ی تاریخی ثابت می‌کند که این دو شرط منهای نظارت و امامت ولی خدا ممکن نیست ، قانون خدا، کتاب خدا، حرام و حلال خدا و مکتب پرودگار، در صورتی در این عالم سعادت، کمال و تعالی الهی ایجاد می‌کند که با مقام امامت و ولایت و نظارت ولی الله همراه باشد. ما تا زمانی که دین خدا را نفهمیده‌ایم چگونه می خواهیم از آن برخوردار شویم؟ فرض کنید که به پزشکی مراجعه کرده‌اید و ایمان دارید که پزشک درد شما را تشخیص داده است و نسخه‌ای که نوشته است، حساب شده می‌باشد. اما نمی‌توانید بفهمید که پزشک چه دستوری داده است. آیا اگر بر اساس فهم خود عمل کنید، نتیجه می‌گیرید؟
در اجرای دقیق نسخه الهی عوامل زیادی ایجاد مانع نماید، پس اگر ولی‌الله در کنار کتاب خدا قرار نگیرد، فهم دقیق کتاب خدا ممکن نخواهد بود.
همانگونه که خداوند برای ادامه حیات جسمانی ما، قلبی گذاشته است که خون را پمپاژ می کند تا مواد غذایی لازم را به همه ی سلولها برساند و اگر قلب از کار بایستد، بدن خواهد مرد، برای هدایت جامعه نیز قلبی قرار داده است. و او امام و " ولی‌الله " است. خوراک جان را امام به جامعه پمپاژ می‌کند. کسانی که امام را نمی‌پذیرند حتی اگر در بالاترین سطح از علم و دانش و صنعت و تکنولوژی قرار بگیرند از جان سالمی برخوردار نیستند.
ای بشر! اگر دل به امام و ولی خدا ندادی، مثل آن است که قلبت را برداشتی و قلب مصنوعی گذاشتی. قلب مصنوعی به اندازه خودش کارآیی دارد. . .

پی‌نوشت‌ها:
1- " ما اوذي نبي مثل ما اوذيت " ، ( بحار الانوار، جلد 39، صفحه 56 )
2- " طه ! ما انزلنا عليک القرآن لتشقي" ، طه (20) : 1و 2
3- " ما علي الرسول الا البلاغ " ، المائده (7) : 99
4- در بين مفسرين و علمای اهل تسنن به عنوان نمونه، می‌توان به افرادی نظير: محمد ابن جرير طبری در کتاب الولايه، ابوالحسن واحدی نيشابوری در اسباب النزول، حاکم حسکانی در شواهد التنزيل و ... ، و در بين مفسرين شيعی می‌توان به عنوان نمونه به بزرگانی چون شيخ طوسی در تبيان، ثقه الاسلام طبرسی در مجمع البيان، علامه طباطبائی در الميزان و ... اشاره نمود که شان نزول آيه 67 سوره مائده ( آيه تبليغ ) را درباره واقعه غدير ذکر نموده اند.
5- " يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته" ، المائده (6) : 67

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جلوه‏گر شد بار دیگر طور سینا در غدیر
ریخت از خم ولایت مى به مینا در غدیر

رودها با یكدگر پیوست كم‏كم سیل شد
موج مى‏زد سیل مردم مثل دریا در غدیر

هدیه جبریل بود«الیوم اكملت لكم»
وحى آمد در مبارك باد مولى در غدیر

با وجود فیض«اتممت علیكم نعمتى»
از نزول وحى غوغا بود غوغا در غدیر

بر سر دست نبى هر كس على را دید گفت
آفتاب و ماه زیبا بود زیبا در غدیر

بر لبش گلواژه«من كنت مولا» تا نشست
گلبن پاك ولایت شد شكوفا در غدیر

«بركه خورشید» در تاریخ نامى آشناست
شیعه جوشیده‏ست از آن تاریخ آنجا در غدیر

گر چه در آن لحظه شیرین كسى باور نداشت
مى‏توان انكار دریا كرد حتى در غدیر

باغبان وحى مى‏دانست از روز نخست
عمر كوتاهى‏ست در لبخند گلها در غدیر

دیده‏ها در حسرت یك قطره از آن چشمه ماند
این زلال معرفت خشكید آیا در غدیر؟

دل درون سینه‏ها در تاب و تب بود اى دریغ
كس نمى‏داند چه حالى داشت زهرا در غدیر

"محمد جواد غفورزاده"(شفق)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

و اما تو
تویی كه نمی‌شناختمت
تویی كه با آمدنت همه آرزوهايم را بر باد دادی
و تمـــام آرزويم، هستی و بود و نبودم شدی
تویی كه تمام ذرات وجودم را آب كردی
و آن‌ را به زر عشق مبدل ساختی
بـدان و آگاه باش
كه با تمام وجود
و به تمام معنی
دوستت دارم
و به تو عشق می‌ورزم
و به تو و محبت‌های صميمانه‌ات
نيازمندم
امروز سالروز يكی شدن من و تو است
اين روز را پاس می‌دارم
و خداوند منان را
از بابت اين روز
سپاسگزارم
و صميمانه‌ترين تبريكاتم را
نثار وجود پربركت و نازنينت می‌كنم
ای همه هستی من


اين ترانه زيبا تقديم تو باد

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مطالب مرتبط:

شيعيان عيدتان مبارك باد(سال 1385)

خلاصه اعمال شب و روز عيد غدير:

شب هيجدهم شب عيد غدير:
شب با شرافتى است سید در اقبال دوازده ركعت نماز به يك سلام به كيفيتى مخصوص براى اين شب با دعائى نقل كرده است.
روز هيجدهم روز عيد غدير:
اول: روزه كه کفاره شصت سال گناه است و در خبريست كه برابر است با روزه عمر دنيا و معادل است با صد حجّ و صد عمره
دوم: غسل
سوم: زيارت حضرت اميرالمؤ منين علی (ع)
چهارم: بخواند تعويذى را كه سيّد در اقبال از حضرت رسول خدا (ص) روايت كرده
پنجم: دو ركعت نماز كند مطابق با آن‌چه آورده شده
ششم: بعد از اتمام نماز بهتر است این دعا را بخواند سَمِعْنا رَبَّنا اِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً ...
هفتم: خواندن دعاء ندبه
هشتم: بخواند دعایی را كه سيد بن طاوس از شيخ مفيد نقل كرده
نهم:
دعای خير برای صاحب وبلاگ بنی‌آدم!

شرح كامل اعمال شب و روز عید غدیر

نظرات رسيده: 4

  • دی ۰۷, ۱۳۸۶ ۱۲:۱۰ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام، هر کاري کردم صفحه نظرات باز نشد، ناچار مجبور شدم ارسال نظر با ياهو مسنجر رو امتحان کنم.فقط خواستم تبريک بگم اول عيد غدير رو و بعد سالگرد ازدواجتون رو ...ان شالله زندگيتون هميشه زيبا در جريان باشه... محدثه

     
  • دی ۰۸, ۱۳۸۶ ۹:۱۰ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    شبی در محفلی ذکر علی بود
    شنیدم عالمی فرزانه فرمود
    اگر دوزخ به پیش روی داری
    نسوزی گر علی را دوست داری

    عید غدیر ، عید ولایت مبارک ...

    در پناه خدا، و زیر سایه امیرالمومنین ، شاد باشین و امیدوار.

     
  • دی ۰۸, ۱۳۸۶ ۹:۱۵ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سالروز با هم بدونتان هم بر شما و هسمر بزرگوارتون مبارک...

     
  • دی ۱۹, ۱۳۸۶ ۱۱:۰۴ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام حاجی جون
    کم پیدا هستید سایتون سنگین شده.

    در هر صورت مخلصیم
    من هم اعیاد گذشته را به شما تبیرک میگم.
    و همچنین سالروز ازدواجتان را به شما و همسر گرامیتان تبریک عرض میکنم.
    راستی در ایام محرم ما رو هم فراموش نکنید.
    اگر یادتان بود و باران گرفت.....دعایی به حال بیابان کنید یاعلی

     

نظر شما چيه؟

بازگشت به صفحه اصلی