بنی آدم

اردیبهشت ۲۹، ۱۳۸۵

رابطه در دنیای مجازی (5) - آسيب شناسی چت

با سرعت انگشتانش را روی دكمه‌ها فشار می‌داد و حروف به سرعت به هم می‌چسبیدند و روی صفحه حك می‌شدند.
«از همان روزی كه وبلاگ تو را دیدم و با افكار زیبایت آشنا شدم فهمیدم كه تو با همه فرق داری. تو مثل دخترهای دیگر نبودی و نیستی. و شاید برای همین است كه من عاشقت شدم و دوست دارم بدانی كه تو اولین و آخرین عشق من هستی, برای همیشه.»
با خود گفت: "همین‌قدر كافیه. بیشتر از این ممكنه مصنوعی بشه. حالا فقط باید برای چهار پنج تا‌شون آف بزارم و منتظر جواب باشم".

(برگرفته از سایت موازی با اندكی تغییر)





هوالاعلی

سلام

خب دیگه فكر كنم وقت آن رسیده كه وارد آسیب شناسی چت شویم . در قسمت اول رابطه در دنیای مجازی چند سوال كرده بودم و خواسته بودم دوستان نظر خودشان را بدهند. بهتره با طرح مجدد اون ها وارد بحث اصلی بشیم و ببینیم آیا واقعا این‌طوری كه عنوان می‌شود هست یا نه.

1 - خیلی‌ها معتقدند انسان در ارتباطات مجازی مانند ای‌میل ، مسنجر ، كامنت و ... به دلیل نداشتن هویت واقعی و یا رد پا از تبعات رابطه در دنیای واقعی در امان بوده و به راحتی و بدون هیچ‌گونه مشكلی می‌تواند دوست و یا شریك زندگی آینده اش را از میان هزاران نفری كه در این دنیای مجازی حضور دارند انتخاب كند و اگر مورد پسند نبود به سراغ یكی دیگر برود. نظر شما هم همینه؟ یا نه نظر دیگه‌ای دارید؟

2 – خیلی ها معتقدند ارتباطات این دنیا برای انسان وابستگی ، دل بستگی ، دل مشغولی و یا به عبارتی عشق ایجاد نمی‌كند و هر وقت فهمید اشتباه كرده به راحتی میتواند این ارتباط را قطع و یك ارتباط دیگر را شروع كند. واقعا همین‌طوره؟

به راستی جوان امروز در ارتباط با جنس مخالف خود ( در دنیای واقعی یا مجازی ) به دنبال چیست؟ ازدواج، عاطفه، محبت، وقت كشی، عشق یا ...؟
روان شناسان معتقدند، میل و كشش به جنس مخالف از نظر فیزیولوژی یك نیاز طبیعی، فطری و روانی است. آنان می گویند در تمام فرهنگ‌ها و كشورها ، پسران و دختران در سن بلوغ اولین نگاه و گرایش را به سوی جنس مخالف ابراز می كنند. اما مرز این كشش در هر فرهنگی تعریف شده است، برای مثال در جوامع غربی و سایر جوامع غیر مسلمان ارتباط میان دو جنس مخالف به خود فرد سپرده شده و هر شكلی از این ارتباط مورد پذیرش جامعه و فرهنگ آن است كه طبیعتا تبعات و عوارض آن نیز بر عهده همان افراد خواهد بود. اما در كشورهای مسلمان و برخی فرهنگ‌ها این ارتباط محدود است و در مواردی به فضای سیاسی و اجتماعی جامعه بستگی دارد.
اما رابطه دخترها و پسرها در جامعه ی ما چگونه است؟
در گذشته های نه چندان دور ارتباط بین پسرها و دخترها مانند امروز مورد توجه نبود. سن ازدواج پایین بود ارتباطات به شكل وسیع نبود، از این رو كنترل بیشتری بر جوانان صورت می گرفت، اما واقعیت این است كه بسیاری از جوانان امروز در ارتباط های خود به ازدواج فكر نمی كنند، به اعتقاد جامعه شناسان در جامعه امروز وجود مسایل اقتصادی، نگاه دوگانه جامعه مدرن و سنتی، فراگیری اطلاعات و دانش و پدیده جهانی شدن كه مبتنی بر ارزشهای دینی نیست، احساس دو گانه ای را در این نسل پدیدار كرده است. این عوامل باعث می‌شود كه جوانان به دنبال برقراری ارتباط با جنس مخالف خود باشند. و طبیعتا در اكثر این ارتباط‌گیری‌ها، پسران به دنبال ارضای غرایز جنسی خود ، و دختران در پی ارضای غرایز عاطفی خود (ابراز محبت و .... ) هستند ( این اصل را به خاطر بسپاریم كه مردان بنده شهوت و زنان اسیر محبتند).

اما آیا نیاز به محبت از سوی دیگران گناه است؟
انسان ذاتا موجودی است که محبت دیگران را می طلبد.و هیچ انسانی بدون محبت نمی تواند زندگی سالمی داشته باشد. انسانی که محبت ندیده است زندگی او در پریشانی و تلاطم روحی و روانی خواهد بود.کمبود محبت می تواند تبعات سنگینی را متوجه انسان کند. انسانی كه كمبود محبت داشته باشد چگونه می تواند شاد باشد و چگونه می تواند عزت نفس و اعتماد به نفس داشته باشد. با بررسی محتوای چت روم‌ها ، پروفایل‌های بسیاری از كاربران و یا صحبت با جوانان به این نتیجه می‌رسیم كه بسیاری از کاربران دختر و حتی پسر دنبال ارضای غرایز عاطفی خود(محبت ) هستند. به راحتی می‌توان در اتاق‌های چت گریه دختران را احساس كرد. گریه ای که به طور ضمنی به ما پیامهای بی محبتی و بی توجهی به او را می دهد. و یا پسرانی که در سایت‌های دوست یابی از تنهایی خود حرف می زنند و دنبال همدمی می گردند. بسیاری از این افراد بخصوص دختران تشنه توجه و محبت اند که از آنان دریغ شده است. در ابتدا لازم هم نبود که حتما این محبت از طرف جنس مخالف صورت گیرد. شاید ارتباط عاطفی این‌ها با والدین خود کم بوده است. پدر و مادر نتوانستند و یا نخواستند با فرزندان خود ارتباط محبت آمیز و صمیمانه داشته باشند.گر چه برخی از والدین از نظر مادی فرزندان خود را به‌خوبی تامین می کنند. اما ارتباط عاطفی نزدیک با آنها ندارند.( باید به معنی واقعی ارتباط توجه شود). کمبود محبت می تواند انسان را دچار آسیب هایی کند، که آثار آن تا آخر عمر باقی بماند. داشتن احساس حقارت، عزت نفس پائین، عقده ای رفتار کردن، خشنونت، احساس بدبختی، عجز وناتوانی از آثار کمبود محبت است. ( این امر هشداری است به پدران و مادران در برخورد با فرزندان خود. به ویژه پدران در ارتباط با رفتار خود نسبت به فرزندان دختر).

و اما چرا چت؟
چت یا گفتگوی اینترنتی ، و در معنای گسترده آن ارتباطات مجازی ، همانند دوستی‌های خیابانی دوام و اصالت ندارند و تنها انسان را به خود معتاد می‌کنند. اما چت یک نکته بسیار منفی دیگر هم نسبت به دوستی‌های خیابانی دارد و آن این که علاوه بر این‌که در چت نمی‌توان از رفتارشناسی فیزیکی یا روان شناسی فردی برای درک و بررسی خصوصیات افراد استفاده کرد بلکه بعد از مدتی با چند پیام یا تصویر عاشقانه ، از شخص مقابل تصویری بسیار زیبا و مثبت ساخته می‌شود که شاید با دنیای واقعی آن شخص تضاد زیادی داشته باشد و همین امر باعث دل‌بستگی شدید به شخص مورد نظر شود. به حدی كه در هر نقطه و مکانی در جستجوی یک رایانه با یک خط تلفن بوده تا بتوان با شخص مورد علاقه ارتباط برقرار کرد. هر چند که در چت نیز راه‌کارهایی برای بررسی صحت و سقم ادعای دوستی افراد وجود دارد اما به نسبت دنیای واقعی مشکل‌تر و پیچیده تر بوده و در عمل بسیاری از افراد بالاخص خانم‌ها از درك و استفاده از این راه‌كارها عاجزند. در دنیای واقعی اگر چهره و اندام و واقعیت‌های ظاهری افراد مورد پسند نباشد از همان ابتدا ارتباط شكل نمی‌گیرد و یا اگر شكل بگیرد عمق نمی‌یابد. اما در چت این‌طور نیست. در چت كلام و گفتار زیبا آن چنان بر روح انسان اثر می‌گذارد كه اگر دل بستگی كلامی صورت پذیرد و بعد از مدتی هم‌دیگر را در دنیای واقعی رویت كنند ، دل بستگی قبلی مانع از تاثیر نقش چهره و ظاهر شده و ارتباط تداوم می‌یابد. بسیاری از افراد بالاخص دختران تصورشان بر این است كه در این دنیای مجازی بسیار راحت و بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانند نیازهای خود را برطرف كنند بدون آن كه آسیبی ببینند و یا با مشكلی مواجه شوند.

چت ، به آن دلیل كه بسیاری تصور می‌كنند می‌توانند در پشت دنیای مجازی آن پنهان بمانند و شناخته نشوند و به راحتی با هر كسی كه دوست داشته باشند ارتباط بگیرند و هر وقت بخواهند و اراده كنند رها كنند، بسیاری از جوانان ( بخصوص دخترانی كه از آسیب‌های اجتماعی ارتباط با جنس مخالف و دیدگاه اجتماع نسبت به خود نگرانند ) را به خود جذب كرده است. حتی در این امر بسیارند دخترانی كه مقید به اصول مذهبی بوده و به دلیل نارسایی‌های عاطفی و ... دردوران زندگی خود ، و یا كنجكاوی در ارتباط با جنس مخالف و ... به تصور پنهان ماندن هویت واقعی خود در ارتباط مجازی و دور ماندن از تبعات اجتماعی آن ، به چت و ارتباط مجازی روی می‌آورند. و متاسفانه زمانی حقایق این دنیای مجازی و ترفندهای آن برایشان رو می‌شود كه دیگر امكان بازگشت ندارند. بسیاری از دختران تصورشان بر این است كه با یافتن اشتراك بین سلایق خود و جنس مخالف در فضای مجازی می‌توانند به شریك رویایی خود دست یابند. اما آیا اشتراك سلایق دو پسر و دختر جوان در فضای مجازی می‌تواند زمینه مناسبی برای ازدواج آن دو در جامعه باشد؟ آیا این فضای مجازی می‌تواند واقعیت ها را برای ما بیان كند؟ آیا صرف این‌كه كسی بتواند خوب و زیبا سخن بگوید می‌تواند خوب باشد و یا شریك خوبی برای زندگی باشد؟ آیا ازدواج‌های اینترنتی ازدواج‌های موفقی خواهند بود؟
اگر به دادگاه‌های خانواده و مراجع قضایی مراجعه كنیم به سادگی با چند زوج روبرو می‌شویم كه از طریق اینترنت با یكدیگر ازدواج كرده اند و حال برای جدایی به این مكان‌ها آمده اند. یك كارشناس امور اجتماعی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی در مورد ازدواج‌های اینترنتی، در این زمینه می گوید: برقراری ارتباط میان دختر و پسر از طریق اینترنت جرم محسوب نمی‌شود، چرا كه وقوع جرم مستلزم وجود ادوات و مقدمات جرم است. اما آنچه مسلم است این ارتباط باعث بروز شرایط سوء استفاده و استفاده نامطلوب از شرایط موجود می شود. وی معتقد است: در كشورهای اروپایی ارتباط سالم از طریق اینترنت صورت می‌گیرد و طرفین پس از این كه تصمیم به ازدواج گرفتند شرایط خود را صادقانه بیان نموده و با هم ازدواج می‌كنند. اما چون در كشور ما این فرهنگ وجود ندارد، آن‌چه كه در چت رومها بیان می‌شود اكثراً دروغ است یا با دیدگاهی منفی نظاره می‌شود. نهایتاً همین دروغ‌ها باعث فروپاشی خانواده پس از ازدواج می‌گردند، چرا كه طرفین واقعیت‌های فرد مقابل را از نزدیك می‌بینند.
در قسمت های بعدی با ما باشید تا با آسیب‌های چت و دنیای مجازی بیشتر و بهتر آشنا شویم.

التماس دعا

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

این عكس هم به خاطر ساموئل عزیز كه عكس پسرم رو خواسته بودند




نظرات رسيده: 39

  • اردیبهشت ۳۰, ۱۳۸۵ ۹:۲۷ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    آقا مهدي سلام
    حال شما خوبه؟
    من اول يه نكته اي در مورد ظاهر وبلاگ بگم؟ به نظر اگه از فونت ديگري مثل تاهما استفاده كنيد بهتره و روي صفحه مانيتور خوانا تره . البته به سليقه ي يكي مثل من .
    اما در مورد مطلب خوبي كه نوشته بوديد بايد بگم
    مطالبتون رو تقريبا كامل قبول دارم و در تكميلش بايد بگم خيلي وقت ها تصوير اشتباه هم به خاطر دروع گفتن هم نيست يعني با اين كه طرفين هر دو صادق هم هستند ولي تصوير اشتباهي در ذهن مخاطب ايجاد مي شود و آن هم به خاطر اين است كه هيچ كس بدي هاي خودش را نمي گويد و سعي مي كند براي كسي كه او را فقط از همين پنجره ي كوچك مي شناسد آدم خوبي باشد.
    در آخر هم اين كه دلم مي سوزه از اين كه خيلي ها حرفهاي شما رو گوش نمي كنن به جرم اين كه شما ازدواج كرديد و توي شرايط ما نيستين و درك نمي كنين و از اين حرفا ...
    يه سري حرفاي ديگه هست كه شايد بهتر باشه در گوشي بهتون بگم.
    خيلي ممنون و
    جاري باشين....

     
  • اردیبهشت ۳۰, ۱۳۸۵ ۶:۴۹ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام و خسته نباشيد.اول ازتون ممنونم كه موقع به روز شدن خبرم مي‌كنين.و دوم در مورد مطلب:شما درست مي‌گين.اشكال كار هم تو همينه.تكنولوژي تو كشور ما زود خودي نشون مي‌ده اما قريب به نود و نه درصد هموطنانمان روش درست استفاده كردن آن را نمي‌دانن و گاهي ناخواسته تو منجلاب گير مي‌كنن.اگه روش استفاده‌ي صحيح از اينترنت و روش صحيح ارضاء غرايز رو ياد بگيرن حتم دارم ديگه اين مشكلاتي كه شما فرمودين پيش نمياد.واين رو هم بايد بزرگترها ياد كوچكتر ها بدن اگه وقت كنن.موفق باشيد و پيروز

     
  • اردیبهشت ۳۰, ۱۳۸۵ ۱۱:۳۵ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام استاد.
    قبل از هر چيز تشكر ميكنم از اينكه اين عكس زيبا رو بخاطر من فرستاديد.
    انشاالله خدا هر دوتاشون رو به شما و همسر گراميتان ببخشيد .
    البته سايه شما دو بزرگوار را از سر آنها كم نكنه.
    بگذريم دوباره اومديد و ادامه مطالب حال گيرانه را براي دوستان نوشتيد (البته يكسري از دوستان) من به شخصه تا الان اين چنين رابطه اي رو با با كسي نداشتم و نميتونم تصور كنم .
    نميگم انجام ندادم چرا با يكي دو تا از دوستان و اقوام صميمي كه ميشناختمشون و دسترسي به آنها نداشتم و البته داخل كشور نبودن ولي واقعا چرا؟ چرا آدم خودشو بازيچه كسي كه نميشناسه بشه نميدونم لذتش چيه؟
    شايد هم لذت داره و من بيخبرم و احساس ندارم.
    ولي در هر دوصورت اين افراد هميشه در پايان كار به بن بست ميخورن.
    چون زياد حالم خوب نيست بعدا بيشر براتون مينويسم.
    باز هم تشكر.
    يا علي.

     
  • خرداد ۰۱, ۱۳۸۵ ۹:۲۲ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلاممممممم
    حالتون خوبه الحمدلله؟
    فاطمه عسیسم خوبه؟
    سلام برسون بهش
    بهش بگین قدر بابای خوبشو بدونه

    والله الان بدون وجود روابط مجازی وقتی ازدواجی به مدد الهی صورت میگیره از 7 روزه هفته 6 روزش روابط کشمیشیه چه برسه به اینکه ازدواج از راه اینترنت و چت و .....صورت بگیره
    ذیگه حسابش با کرامه الکاتبینه
    :))
    از راهنمایی شما ممنونم
    خیلی استفاده کردم

    اجرتون با فاطمه الزهرا

    الان تو این دوره و زمونه کم هستند کسانی که اینقدر صادقانه حرف بزنن

    از گفتار صادقانتون ممنون

    ماشالله
    خیلی نازو با نمکند

    خدا حفظشون کنه

    خدا شما رو هم برای دو فرزند نازتون حفط کنه

    برای منم دعا کنید

    یا قمربنی هاشم

     
  • خرداد ۰۳, ۱۳۸۵ ۴:۰۲ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام
    کیمیا تو لینک هایی که برای سهولت دسترسی در وبلاگتون قرار داره نیست
    می دونم که مورد تاییدتون نیست
    اما اگه دوست داشت از وبلاگ شما سریع بره به وبلاگ خودش به لینکش احتیاج داره
    نداره ؟؟؟
    موفق باشین
    یا علی

     
  • خرداد ۰۳, ۱۳۸۵ ۵:۵۱ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    salam
    bazam mesle hamishe jaleb va khundani albate kamel nakhundam save mikonam sare forsat moshekafane mikhunam omidvaram movafagh bashid

     
  • خرداد ۰۳, ۱۳۸۵ ۷:۰۸ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام
    حالا چرا ناراحت می شین
    چه عصبانی !!!!
    ضمنا میشه بگین نسل سوم از چه سنی شروع می شه ؟؟؟؟
    به هرحال ما ارداتمندیم
    ضمنا مطلبتون رو خوندم بعد از کامنت قبل
    جالب بود و قشنگ منتظرباقیشم
    برادر نسل اول یا دومی
    بزرگوارین
    موفق باشین
    یا علی

     
  • خرداد ۰۳, ۱۳۸۵ ۸:۴۸ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام ... از شیرینی همراه چایتان میشه حدس زد اهل کدام شهرید ...ظاهرا باید التماس دعا گفت!

     
  • خرداد ۰۴, ۱۳۸۵ ۹:۰۲ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    salam agha mahdi...haletoon khoobe??...omidvaram khoob bashin . bazam mozaheme hamishegi...omadam inja ke bahse indafaro bekhoonam ba ejazatoon axe dokhtaro pesare nazetoonam didam...enshaalah hamish salem bashan...va saye shoma balaye sareshoon..bish az in mozahemetoon nemisham faghat 30 roz ta roze nahayi moonde to khalvatetoon ba khodaye khoob manam faramoosh nakonin...mamnoon...hamishe movafagh bashin ...khodanegahdar

     
  • خرداد ۰۴, ۱۳۸۵ ۱:۲۷ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    بسم الله الرحمن الرحیم/ضمن عرض ادب و سلام خسته نباشید جدا مطلب زیبائی نوشته اید من هم با شما موافقم دست حق یارتان/یا زهرای مظلوم

     
  • خرداد ۰۴, ۱۳۸۵ ۱:۲۸ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    ؟

     
  • خرداد ۰۴, ۱۳۸۵ ۱:۲۹ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام علیکم خسته نباشید وبلاگ زیبائی دارید دست حق یارتان.سید فرهاد/یا زهرای مظلوم

     
  • خرداد ۰۴, ۱۳۸۵ ۲:۲۵ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    ** بنام تو اي قرار هستي **
    سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما برادر بزرگو.ار . اومدم عرض ادبي خدمتتون داشته باشم . . قبلا براي اين پست كامنت گذاشته بودم . ولي حالا نمي بينمش . نميدونم چي شده ؟
    براتون آرزوي توفيق روزافزون دارم

     
  • خرداد ۰۵, ۱۳۸۵ ۴:۱۳ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    يا رفيق من لا رفيق له
    این دل شیدای ما گرم تمنای تو
    کی شود آخر پدید طلعت زیبای تو
    گرچه نهانی ز چشم دل نبود ناامید
    می رسد آخر به هم چشم من و پای تو
    التماس دعا
    يا علي

     
  • خرداد ۰۵, ۱۳۸۵ ۱۰:۵۷ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام
    از مطالب مفیدتون خیلی وقته استفاده میکنیم ولی خوب شلید اولین دفعست که کامنت میذاریم!
    این مطلب اخیرتون هم خیلی مفید و کاربردی بود.خداقوت
    یاحق

     
  • خرداد ۰۶, ۱۳۸۵ ۲:۵۳ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    درود بر شما!

    مهر ورزیدن و رابطه داشتن با جنس مخالف از سرشت آدمی است، اما گناه آن است که این رابطه بدون تعهد انجام شود. تعهد از ارکان مهم روابط انسانی و جنسی است که بدون آن رابطه گناه آلود خواهد بود.

    شاد باشید... بدرود!

     
  • خرداد ۱۰, ۱۳۸۵ ۶:۲۲ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    يا رفيق من لا رفيق له
    از امام ششم (ع) نقل شده که فرمود:
    " محبوب ترين برادران پيش من کسي است که عيوب مرا به عنوان هديه به من بگويد."
    آشتي با آينه يعني همين.
    التماس دعا
    يا علي

     
  • خرداد ۱۱, ۱۳۸۵ ۹:۰۳ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    درود بر شما بزرگوار خسته نباشيد
    مطالب ارزشمندتون رو خوندم بايد از همين جا به شما خسته نباشيد اساسي بگويم به خاطر مطرح كردن مسائل روز و اسيبها و هشادارهاي آن .
    همانطور كه شما فرموديد افراد در دنياي مجازي كه بسيار گسترده است تعدادي هستند كه دوست دارند ناشناخته باقي بمانند و با افراد زيادي ارتباط داشته باشند بدون دغدغه و مشكلات بيروني همانطوري كه ارتباطها در دنياي واقعي ميتونه مضر و خطرناك باشه در دنياي مجازي هم همينطور است اگر كمي دقت و كنترل بر روحمان نداشته باشيم خطرش گريبانگيرمان مي شود و رهايي از آن بسيار مشكل
    ما در بيرون از دنياي مجازي مشكلات ازدواجي داريم حالا چه برسه به ازدواجهاي اينترنتي
    چنانچه بسياري از افراد از اين طريق طعمه قرار گرفته اند

     
  • خرداد ۱۱, ۱۳۸۵ ۹:۱۲ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    اينها معايب بود عرض كردم اما وبلاگها و كامنتها حسنهاي بسياري خوبي هم داره بهترِین جایی که افکار افراد پخته تر شده و افکارشان نقد و بررسی می شود . عیب و ایراد و نقصها شتاخته مي شود . كامنت ها مي تواند راه مناسبي براي برقراري ارتباط با خواننده مطلب باشد .
    چون افراد مشكلات زيادي دارند و بعضي ها در زندگي دچار خلاء شده اند و غم و اندوه و افسردگي دارند كه در ارتباط با ديگران تا حدودي مي توانند آرامش پيدا كرده و آن خلاء را پر كنند . و موجب مي شود تبادل عاطفي صورت گرفته و دوستاني براي خود پيدا كنند . عموما بهترين جايي است كه افراد بدون اينكه همديگر را ببينند و با جاذبه هاي مادي و جسماني ارتباط داشته باشند و ارتباط آنها فقط ارتباط فرهنگي است البته گروهي از وبلاگ نويسان برنامه ريزي مي كنند و در دنياي غير از اينترنت هم ارتباط فرهنگي برقرار مي كنند ولي چون اين امكان براي همه مقدور نيست ، بنابراين ارتباط فرهنگي سالمي در دنياي اينترنت ايجاد مي كنند . معمولا انسانهاي خوب ، مي خواهند يار و ياور پيدا كنند در دنياي اينترنت پيدا كردن يك دوست خوب و خلاق راحت تر پيدامي شود ولي بيرون علاوه بر اين كه بايد ارتباط فيزكي پيدا كنند نمي توانند به آساني دوستي را پيدا كنند كه افكارشان بهم بخورد . ارتباط فيزيكي اگر صرفا گفتگو و تبادل فرهنگي باشد كه اشكال ندارد متاسفانه گرگ صفتاني بيرون در كمين طعمه نشسته اند و ظاهري آراسته و چرب زباني شيرين كه دم از كامنتهايي كه افراد را از تنهايي در مي آورند و مي دانند شخصي به افكار و شخصيتشان ارزش قائل است . و باعث رشد خلاقيت ادبي مي شود و سعي مي كنند . بهترين شعرهاي ادبي را بكار ببرند به خاطر همين دنبال تعابير زيبا هستند .
    اطلاع رساني و با اطلاعات تازه اي روبرو مي شوند و چون اينترنت وسيله ارتباطات است به همين جهت اطلاع رساني خوبي است و مي تواند دقيق تر و مستند تر باشد .
    مطالبي بيان مي شود كه تفكر برانگيز است و فكر انسانها از سادگي و خامي در مي آيد و اينها باعث مي شود فكر انسان باز تر شود و از سادگي و يكنواختي دربيايد و فكرش پخته تر شود . موجب مي شود خلاقيت ادبي صورت گيرد . مثلا براي مناسبتها مداحي و صدها جور تعبير ادبي بكار مي رود .
    قشنگترين مكاني است براي ابراز احساسات و عواطف و از تنهايي در امدن و باعث ميشه كه ادم از تنبلي فكري بيرون بياد
    در مورد دنياي وبلاگ نويسان در وبلاگم مطالبي قبلا نوشتم بد نيست ببينيد
    http://www.shabnam.blogfa.com/84091.aspx

    همفته اول اذر اين پست رو زدم

     
  • خرداد ۱۱, ۱۳۸۵ ۶:۲۷ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    يا رفيق من لا رفيق له

    اي فروغ تابنده كوثر!

    اي پرستار شهادت!

    تو بانوي فصاحتي و اعجاز

    نطق آتشين تو قلب سنگي كوفيان را ذوب كرد،

    اشك از چشمان آنها بذاه انداخت

    و به سينه كويريشان گسيل داشت.

    تو فرزند كوثري!

    تو جرعه ناب كوثري!

    انسانيت، شاگرد مكتب عفاف و آزادگي توست.

    نامت هميشه درس آموز عزت باد.

    ايام مبارك

    التماس دعا

    يا علي

     
  • خرداد ۱۱, ۱۳۸۵ ۱۱:۲۱ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام اقا مهدي
    ممنون از حضورت
    همه نوشته تون رو خوندم
    والا نميدونم چي بگم
    موفق باشيد
    يا علي

     
  • خرداد ۱۲, ۱۳۸۵ ۳:۳۳ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    بنام خدا
    سلام به شما بزرگوار
    مطالب وبلاگتون بسیار بسیار عالی وآموزندست
    موفق باشید وقلمتون همواره پایدار
    درپناه حق

     
  • خرداد ۱۳, ۱۳۸۵ ۶:۱۷ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام. عجب بلای دامن گیری شده! خدا خودش به ما رحم نماید. ممنون از لطف همیشگی شما. التماس دعا.

     
  • خرداد ۱۴, ۱۳۸۵ ۱:۳۸ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام خيلي خوب نوشتي اگه به ما هم سري بزنيد خوشحال مي شيم.

     
  • خرداد ۱۴, ۱۳۸۵ ۲:۴۱ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    ** بنام تو اي قرار هستي **
    سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما برادر بزرگوارم. اميدوارم هميشه ايام سالم و سلامت و شاد در كنار خانواده محترمتون روزگار رو سپري كنيد . خدمت رسيدم براي عرض تسليت سالگرد عروج ملكوتي پير جماران ، رهبر كبير و فقيد انقلاب اسلامي ايران و نيز گراميداشت سالگرد قيام خونين 15 خرداد .
    مويد وسر فراز باشيد

     
  • خرداد ۱۴, ۱۳۸۵ ۲:۴۹ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    ** بنام تو اي قرار هستي **
    سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما برادر يزرگوار . سالروز رحلت جانسوز رهبر كيبير انقلاب ، پير جماران ، حضرت امام خميني (ره) را به شما تسليت عرض مي كنم . و نيز گرامي بايد ياد و خاطره شهداي گلگون كفن قيام خونين 15 خرداد .

     
  • خرداد ۱۴, ۱۳۸۵ ۲:۵۰ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    اماما!... اي كلامت موزون، اي پيامت ميزان،
    اي حاضر عصر غيبت، اي بار يافته به حضور!
    بعد از تو، خاطره محزون است.
    بعد از تو، خاطرمان خون است.
    بعد از تو، واژه تهيدست است.
    در سوگ تو، عقل، مجنون است.
    عجيب نيست كه "خرداد" داغ ما را در آن سوگ بزرگ تازه كند و همواره دست در دامن حسرت و غم داشته باشيم و در فراق تو، كه معجون "عرفان و جهاد" و آميخته اي از" اشك و سلاح " بودي ، همچنان غمي سنگين و جاني غمگين داشته باشيم!
    اماما! از آن جهان، دل هاي داغدار ما را به دعاي خيري تسلا بخش.

     
  • خرداد ۱۷, ۱۳۸۵ ۷:۰۱ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم.
    با سلام وخسته نباشید.دست حق یارتان

     
  • خرداد ۱۷, ۱۳۸۵ ۸:۰۱ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    با سلام و معذرت به خاطر تاخیر. مطلبتون مثل همیشه آموزنده بود. نمیدونم فکر کنم قبلا هم گفته باشم خیلی وقتها خیلی دختر و پسر ها دوست دارن یک سری چیزها رو خودشون تجربه کنن و فکر کنم چت هم یکی از اون موارد باشه
    البته من که واقعا همیشه از مطالب شما استفاده میکنم. موفق باشید

     
  • خرداد ۱۷, ۱۳۸۵ ۹:۰۳ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    به نام حضرت دوست
    سلام
    سلام بر تو.. اي پناه قلبهاي بي پناه اي اميد آسمان هاي غريب
    اي به رنگ اشك هاي گرم شمع . اي چونان لبخند ميخك ها نجيب
    اي دواي درد دلهاي اسير اي نگاهت مرهم زخم بهار
    اي عبور تو غروب آرزو اي ز شبنم هاي رويا يادگار
    كوچه دل با تو زيبا ميشود
    تو شفا بخش نگاه عاشقي
    مهرباني نازنني مثل عشق
    با تمام شاپرك ها صادق ي

    با دلی گمشده به روزم و منتظر .. يا حق

     
  • خرداد ۱۸, ۱۳۸۵ ۱۱:۴۵ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    از زبان امیرالمومنین (ع) خطاب به حضرت زهرا(س):
    هرگز نتوان دل زتو دلدار بریدن
    بی تو چه کند یک علی و این همه دشمن؟
    ننشست به جز چاه کسی پای دل من
    "صبر است مرا چاره ی هجران تو لیکن
    چون صبر توان کرد که مقدور نمانده است"
    سلام
    ان شاءالله در پناه خدا موفق و سلامت باشید.

     
  • خرداد ۱۸, ۱۳۸۵ ۷:۵۳ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام
    آقا ارادت
    موفق باشین
    یا علی

     
  • خرداد ۱۹, ۱۳۸۵ ۵:۵۹ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    Akhey ina che nazan khoda hefzeshon kone

     
  • خرداد ۱۹, ۱۳۸۵ ۸:۰۵ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    يا رفيق من لا رفيق له
    تاب اين هجران و غم در کوه نيست
    رزق حيدر بی تو جز اندوه نيست
    اين همه تعجيل در رفتن چرا
    ياس و ترک لاله و گلشن چرا
    ای کبود نيمه جانم فاطمه
    همسر قامت کمانم فاطمه
    از غريب شهر يثرب رو مگير
    پيش حيدر دست بر پهلو مگير
    چون کبوتر در قفس افتاده ای
    پيش چشمم از نفس افتاده ای
    ای هم آوای علی تنها مرو
    بی کسم من بی کسم زهرا مرو
    صلی الله عليک يا بنت الرسول يا فاطمة الزهرا (س)
    التماس دعا
    يا علی

     
  • خرداد ۲۳, ۱۳۸۵ ۵:۲۱ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    "یا ودود".

    "نام تو؛ مفتاح است بر هر قفل بسته

    ذکر تو؛ مرهم بر دل و جان شکسته

    عشق تو؛ در جان و دل و ياد تو؛ در سر


    مرغ دل ما مي زند سوي تو؛ پرپر



    دارم عجب از آن کسي که عاشقت نيست


    دل دارد و در آن دلش مهر خوشت نيست"

    ...!
    سلام به شما بزرگوار
    خسته نباشید

    ایام شهادت بزرگ بانوی آب بی بی خاتون زهرای مرضیه سلام الله علیها رو به شما وخونواده ی محترمتون و همه ی دوستان بزرگوار تسلیت عرض میکنم

    در وبلاگی با سایت جال و گرانبهایتان آشنا شدم
    و خوشحالم از این آشنائی
    بله؛
    آسیب شناسی در رابطه با چت و نت

    ..."!
    خوشحال میشم بازم خدمت برسم
    موفق باشید...
    التماس دعا
    یا زهرای اطهر
    ...

     
  • خرداد ۲۳, ۱۳۸۵ ۵:۴۹ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    ...
    "
    اجازه میخوام لینکتون کنم
    اجازه هست؟
    ؟

     
  • تیر ۲۴, ۱۳۸۵ ۱۲:۵۰ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام
    مشكل اين نيست كه چه كارهايي در ارتباط باجنس مخالف بده و چقدر ضرر داره
    مشكلي كه حداقل فكر من را مشغول كرده اينه كه چه كاري خوبه و از آن مهمتر آن كار خوب عملي هم باشه
    چراكه يك بار اين مطالب را از ديد يك جوان جوياي راه دنبال كردم اما جواب را نيافتم در حال حاضر ميخواهم كمكي به نوجوانم بكنم اما باز هم چيزي كه حداقل خودم را راضي بكند بلد نيستم و اين واقعا عذاب آور است

     
  • تیر ۲۴, ۱۳۸۵ ۵:۵۰ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام
    آقا مهدي
    دوستان همه سلام مي رسانند امروز براي مطلبي نياز به معجم المفهرس يا جستجوي آيات داشتم به ياد وبلاگ شما افتادم اما متاسفانه ديدم جاي اين بخش خالي است. خوب است براي اين هم فكري بكنيد تا نياز دوستان رفع شود.
    براي شما و خانواده گرامي و بويژه پدر بزرگوارتان آرزوي سلامتي دارم
    طه نور

     
  • تیر ۲۶, ۱۳۸۵ ۱۲:۵۵ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام جناب آقاي طه نور. از لطفتون سپاسگزارم. سلام مرا هم به تمامي دوستان برسانيد. در مورد مطلبي كه فرموديد در شبكه قرآن كريم كه لوگوي آن در اين وبلاگ موجود است مي توانيد استفاده كنيد. التماس دعا

     

نظر شما چيه؟

بازگشت به صفحه اصلی