بنی آدم

اسفند ۱۹، ۱۳۸۶

بايدها و نبايدها در زندگی مشترك - 4

هوالرحمن

سلام

حلول ماه ربيع الاول ماه ميلاد پيامبر خاتم بر سرمستان باده ی عشق محمدی مبارک باد

قال رسول الله(ص): جلوس المرء عند عیاله أحب الی الله تعالی من اعتکاف فی مسجدی هذا(1)
نشستن مرد نزد زنش نزد خدای متعال محبوب‌تر است از اعتکاف او در مسجد

و اما ادامه بايدها و نبايدها در زندگی مشترك
اوایل سال 85 بود كه با یكی از همكارانم كه در قسمتی دیگر مشغول به كار بود آشنا شدم. اداره او با اداره ما فاصله زیادی دارد منتهی آن زمان برای اجرای یك پروژه فنی به قسمت ما آمده بود و طرف حساب او نیز من بودم. آن موقع تازه ازدواج كرده بود و پس از مدتی آشنایی و رفاقت و اطمينان خاطر و ... ، باب استشاره را باز كرد. پنج تا برادر بودند و چون خواهر نداشت و از خلق و خوی خانم‌ها باخبر نبود نگران نحوه رفتارش با همسرش بود. اوایل ازدواج با یكی از دوستان خود مشورت كرده بود و او نیز به او گفته بود كه رابطه زناشویی مانند رابطه گوش و گوش پاك كن است كه مرد را به گوش پاك كن و زن را به گوش تشبیه كرده و به او گفته بود كه گوش پاك كن اگر درون گوش می‌رود بیشترین نفعش برای خود گوش است كه گوش را تمیز می كند!!! این آدم ساده هم رفته بود همین را به همسرش انتقال داده بود و همسر او نیز با قدری ابهام قبول كرده بود! (واقعا بعضی وقت‌ها از بعضی مردانی كه این‌قدر خودخواه و خود برتربین هستند، كه ارتباط زناشویی را به پاك كردن گوش تشبیه كرده و منتش را بر سر زن می‌گذارند، و خود را بدون هیچ منفعتی جلوه می‌دهند متنفر می‌شوم). تا اين‌كه گرفتار حقير شد و برای دست‌گرمی چند تا نكته مهم رو همون اول بهش گوشزد كردم.
اول این‌كه برای همسرش گوش خوبی باشد. نه این‌كه تظاهر به گوش دادن كند بلكه همیشه برای صحبت‌های همسرش گوش شنوای خوبی باشد و با اشتیاق به صحبت‌هایش گوش كند. یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های بین زن و مرد، این است که هر کدام از آن‌ها چگونه با فشارهای روحی کنار می‌آیند و در برخورد با مشکلات چگونه عمل می‌کنند و به چه نحوی عکس‌العمل نشان می‌دهند. در این گونه مواقع مردها شدیداً در خود فرو رفته و گوشه گیر می‌شوند و دوست دارند تنها باشند. در صورتی که زن‌ها با هیجانی فزاینده غرق در مسئله شده و خود را گرفتار می‌کنند. زمانی که مشکل یا فشاری بر مرد وارد می‌شود، او بسیار ساکت شده و در خود فرو می‌رود تا بتواند راه حلی پیدا کند. اما بر عکس زن از طریق صحبت کردن با جزئیات بسیار راجع به مشکلش به آرامش می‌رسد. وقتی که مشکلی برای زنی پیش می‌آید، او فقط به یک شنونده نیاز دارد که بدون قضاوت و بدون ارائه راه حل، با دلسوزی به احساسات و گفته‌های او گوش کند.
وقتی که همسر شما از موضوعی ناراحت و کلافه است، به گرمی به سخنان او گوش دهید و اصلاً سعی نکنید که مشکل گشایی نمایید و یا مسئله او را کوچک و بی‌اهمیت جلوه دهید، بلکه فقط با دل‌سوزی و تایید، حرف‌هایش را بشنوید و نشان دهید كه او را درك می‌كنید. این موقع است که زن احساس حمایت می‌کند و خشنود و راضی می‌شود. صحبت کردن «نیاز» یک زن است و مرد هنگامی در روابط خود با همسرش موفق است که به این «نیاز» احترام بگذارد. مواقعی كه ناراحت است از او بخواهید برایتان صحبت كند و هنگام صحبت کردن دستان او را بگیرید و لمس کنید. به او نگاه کنید و نشان دهید که به سخنانش توجه دارید. با صبوری به حرف‌هایش گوش کنید و مرتب به ساعت نگاه نکرده، یا روزنامه ورق نزنید و کلامش را قطع نکنید. به خاطر داشته باشید عشق و علاقه در یك خانه تا زمانی می‌تواند تداوم داشته باشد كه شوهر آن خانه، هم چنان به اعمال و رفتار محبت آمیز و عاشقانه‌ای كه در دوران نامزدی و روزهای اول آشنایی، در قبال همسرش داشت، ادامه دهد و زن نیز با وقار و عشق این رفتار و اعمال او را تأیید كند و بپذیرد. زمانی زن احساس می‌کند از طرف همسرش مورد احترام و پذیرش قرار گرفته، که شوهرش شنونده‌ای خوب برای سخنان و احساسات او باشد. این گونه است که زن، احساس اعتماد و امنیت می‌کند و از عشق همسرش مطمئن می‌گردد و حس می‌کند که مورد احترام قرار گرفته و زمانی که زن احساس احترام کند، برایش آسان تر است که از مرد آن طور که در خورش باشد قدردانی نماید.
دوم این‌كه به سلیقه و علاقه او بخصوص در امور خانه احترام بگذارد. بسیاری از مردان از تابلو و گل و اشياء تزئينی خوششان نمی‌آید. خب لزومی هم ندارد خوششان بیاید. منتهی بی‌جهت مخالفت نكنند. ( یكی از اقوام می‌گفت زنم خیلی به تابلوهای نقاشی علاقه داره ولی من از این چیزا و گل مصنوعی و ... بدم میاد. چیه آدم به خاطر این چیزا پولش رو دور بریزه!!) بسیاری از زن‌ها عاشق تزیین خانه با تابلو و گل مصنوعی و... هستند. خب چه ایرادی دارد تزیین و یا چیدمان وسایل منزل و بطور كلی امور خانه را به خانم‌تان بسپارید حتی اگر باب مزاج شما نباشد؟ شما شاید بیش از دوساعت در روز در خانه نباشید و متوجه در و دیوار نباشید اما همسر شما باید ساعت‌ها در خانه در غیاب شما به در و دیوار خانه بنگرد و مسلما هرچه این در و دیوار مطابق سلیقه و علاقه او تزیین و آراسته شود شادابی بیشتری خواهد داشت. حتی زنان شاغل نیز دوست دارند منزلشان مزین به گل، تابلو، اشياء تزئينی و ... باشد. چرا كه لطافت روحی آن‌ها ایجاب می‌كند كه اطرافشان نیز لطافت و زیبندگی خاص خود را داشته باشد.
سوم این‌كه اگر به این نتیجه برسیم كه در یك زندگی مشترك هر دو یك نفر بوده و در همه مسائل زندگی شریك هم هستیم در خانواده هم یكی بوده و خانواده همسر را دقیقا خانواده خود بدانیم و به همان اندازه‌ای كه برای خانواده خود احترام قائل هستیم برای خانواده او نیز احترام قائل باشیم. این امر موجب تاثیر متقابل در همسر شده و او نیز به این نتیجه خواهد رسید كه خانواده همسرش همان خانواده خود بوده و تمامی رفتارها باید متقابل باشد. با اين ديد تمامی برخوردها و يا اختلافات بين همسر و خانواده نيز خودبخود حل شده و زن نه‌تنها آرامش بيشتری را در كنار خانواده همسر خود احساس می‌كند، بلكه از رفتار همسرش در مقابل خانواده خود احساس خرسندی و نشاط دارد.
همین چند نكته در همان ابتدا باعث شد ایشان بسیاری از نگرانی‌های همسرش را برطرف كند به نحوی كه همسرش از او به خاطر این‌كه برخلاف مردان دیگر به حرف‌های همسر خود گوش داده و او را درك می‌كند ابراز خرسندی كرده و از او تشكر كرده بود. و پس از آن بود كه ایشان هر از چندگاهی، بخصوص زمان‌هایی كه برای برطرف كردن مشكلات سیستم‌های آن پروژه می‌آمد، سری هم به ما زده و مشكلات خود را بازگو می‌كرد.


پی‌نوشت‌:
1 – میزان‌الحکمة، ج 5، ص 2266

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پ ن‌های خودم:

1 - وقت و حوصله تكميل اين پست رو نداشتم و بقيه‌اش موند برای پست‌های بعدی. اما به خاطر حلول ماه ربيع‌الاول لازم ديدم حتما تا همين‌جا به روز كنم.
2 - اين موزيك را تنها به خاطر هستی خودم گذاشتم (به اين موزيك خيلی علاقه داره)
3 -اين موزيك اسپانيایی است (كه البته در سريال راه بی‌پايان شنيده‌ايد) و از آهنگ‌های Nicolas Reyes (گروه Gipsy Kings) به نام No Volvere می‌باشد.
4 - اين هم متن ترانه:

Amor mio
amor mio por favortu
no te vas
Yo cuentare a las horasque
la ya veo
Vuelve
no
volvere no volvere no volvere
No quiere recordar no quiere recordar

4 - ببخشيد حواسم نبود اسپانيایی نمی‌دونيد. اين هم متن انگليسی‌اش:

My Love
My love please
Don't go away
I will count the hours
Until I see her
Come back
I will not return. I will not return...
I don't want to remember, I don't want to remember

5 - نسخه فارسی اين ترانه رو (البته با مضمون تقريبی و اندكی تغيير و تحول) می‌تونيد از اين‌جا گوش بديد.
(ترانه نگو ديره از اميد عامری)

فعلا التماس دعا تا بعد.

برچسب‌ها:

نظرات رسيده: 4

  • اسفند ۲۰, ۱۳۸۶ ۱۲:۴۲ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام دوست عزیز
    اگر فرزند شما يك ساعت ديرتر از دبستان و دبيرستان بيايد - فرض كنيد ساعت پنج بايد بيايد؛ حالا ساعت شش بشود و هنوز او نيامده باشد - چه حالي پيدا مي‏كنيد؟ چه طور منقلب مي‏شويد؟؟ آيا براي امام زمانتان همين طور هستيد؟ اين گمشده از ديده‏ها كه نمي‏بينيدش و نمي‏توانيد پيدايش كنيد...
    با مطلبی خواندنی به روزم
    http://www.booyegolenarges2.blogfa.com

     
  • اسفند ۲۱, ۱۳۸۶ ۹:۳۹ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام
    بابت همه محبتی که به بنده دارید.
    آدم ها همه گاهی روحشون تصادف می کنه... هر چند اگه بدونن با یاد عزیزترینی آروم می شن. روحت که تصادف می کنه با انواع و اقسام گناه های تکنولوژی پیدا کرده، داغون می شی.
    خدا مرا ببخشد و بیامرزد
    و به راه راست هدایتم کنه و رهایم نکند انشالله
    آمین


    چه قدر سخت میشه این جا کامنت گذاشت.
    شاد زی
    یا علی

     
  • اسفند ۲۱, ۱۳۸۶ ۹:۴۱ بعدازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    سلام
    اصلاحیه:
    بابت همه محبتی که به بنده دارید ممنونم حاج مهدی.
    آدم ها همه گاهی روحشون تصادف می کنه... هر چند اگه بدونن با یاد عزیزترینی آروم می شن. روحت که تصادف می کنه با انواع و اقسام گناه های تکنولوژی پیدا کرده، داغون می شی.
    خدا مرا ببخشد و بیامرزد
    و به راه راست هدایتم کنه و رهایم نکند هیچ گاه
    انشالله
    آمین


    چه قدر سخت میشه این جا کامنت گذاشت.
    شاد زی
    یا علی

     
  • اسفند ۲۴, ۱۳۸۶ ۹:۴۵ قبل‌ازظهر

    نظر Anonymous ناشناس :

    به نام خدا
    باسلام به شما بزرگوار
    ممنون از مطالب مفيدي كه قرار داده ايد.به تمام افرادي كه اين مطالب رو ميخونند يك توصيه اي دارم و اون اينكه از روي اين مطالب سرسري رد نشندوبدونندكه بااينكه تمام اين راهكارها را هزاران بار خونده ايم واز افراد مختلفي شنيده ايم، ولي بكارگيري اونها در زندگي مشترك چيز ديگري است اين توصيه را بعنوان يك فدر تجربه دار خدمت بزرگواران عرض كردم(چون خود متاهل هستم)
    باتشكر ...التماس دعا

     

نظر شما چيه؟

بازگشت به صفحه اصلی